ForsidenTelia TryggTelefonsvindel – vær obs!

Telefonsvindel – vær obs!

Har du hørt om de frekke svindelmetodene spoofing og wangiri? Vi har samlet gode råd slik at du unngår å bli et offer for svindel.  

Det finnes flere måter svindlere kan forsøke å lure deg på. Derfor er det smart å være føre var. Rett og slett vite hva du skal være obs på, og hva du skal gjøre hvis du for eksempel blir utsatt for såkalt spoofing eller wangiri.

I denne artikkelen kan du lese mer om: 

Hva er spoofing – falske telefonsamtaler?

Spoofing er telefonsvindel hvor noen utgir seg for å ringe fra store og kjente bedrifter.

Med enkel tilgjengelig programvare tar spoofing-svindlere i bruk norske numre for å skjule det utenlandske nummeret de egentlig ringer fra. Når de oppnår kontakt kan de fortelle at det er noe er feil med en konto eller etterspørre personlig informasjon.  

Såkalt Microsoft-svindel er en velkjent spoofing-metode. Svindlere utgir seg for å ringe fra Microsoft, og forteller at du for eksempel har et virus på datamaskinen. Man får gjerne spørsmål om personlig informasjon og ofte kortdetaljer.

– Microsoft-svindel har blitt såpass kjent at man også ser at svindlere kan utgi seg for å ringe fra andre supportsentre, sier svindelekspert i Telia Norge, Øyvind Kristiansen.

Tips: Vær varsom med hva slags sensitiv informasjon du gir fra deg. Profesjonelle selskap spør ikke aktivt etter sensitive opplysninger. 

Hva er wangiri?

Wangiri er japansk og betyr «ett ring og kutt».

– Hensikten er kort og godt å få deg til å ringe tilbake, sier Kristiansen.

Wangiri er etter hvert blitt en utbredt svindelmetode der nordmenn ringes opp av utenlandske numre. Etter kun få ring legges det på, og svindlerne tjener gode penger på at vi ringer tilbake. Kristiansen i Telia opplyser at eldre er ekstra utsatt for denne type svindel, fordi de gjerne samvittighetsfullt ringer tilbake når de har et tapt anrop.

Tips: Vær ekstra forsiktig med å ringe tilbake dersom det er et utenlandsk nummer som har forsøkt å ringe deg.

– Jeg følte meg maktesløs, forteller Michael Torp (32) som ble utsatt for svindel og ID-tyveri.

Slik unngår du telefonsvindel


  • Vær kritisk – legg på hvis du er mistenksom.
  • Forteller den som ringer deg at du har virus på datamaskinen – legg på.
  • Last aldri ned eller installer programvare hvis du blir bedt om det fra ukjente kilder.
  • Aldri gi fra deg sensitiv informasjon.
  • Husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger.
  • Ikke svar hvis du får anrop fra ukjente utenlandske nummer.
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg.
  • Gjør et nummersøk på Google. Det finnes også flere «telefonterror»- sider på internett med oversikt over useriøse nummer, som for eksempel telefonterror.co.no.
  • De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. På iPhone klikker du på informasjonstegnet ved siden av telefonnummeret som har ringt deg – helt nederst på skjermen trykker du på «Blokker».

Jeg har blitt svindlet – hva gjør jeg?

Hvis du mistenker at du er utsatt for telefonsvindel bør du ta affære umiddelbart. Telias svindelekspert har rådene klare:

– Har man kommet til skade for å oppgi bankopplysninger skal du kontakte banken din umiddelbart.

– Har du oppgitt andre personopplysninger kan man sørge for å sperre for kredittsjekk. Dette for at svindlere ikke skal kunne opprette abonnement eller kjøpe varer i ditt navn.

– Opplever man at telefonnummeret er misbrukt i svindel, eller har andre spørsmål, skal du ta kontakt med din telefonoperatør.

SMS-svindel er også en utbredt svindelmetode. Varsellampene bør blinke når du mottar disse SMS-ene.

Telia Trygg - alltid på vakt så du slipper


Telia har nylig lansert trygghetstjenesten Telia Trygg. Her kan kundene nå få omfattende beskyttelse mot ID-tyveri og netthandel-svindel som en del av sitt mobilabonnement.

Sikrer kundene mot svindel

Hver dag stopper Telia mange tusen anrop med telefonsvindel til kundene.

Telia og andre norske operatører har nemlig gått sammen om å stoppe telefonsvindel. En felles sperre forhindrer at utenlandske kriminelle utnytter norske.

– Vi vil gjøre det vi kan for å sikre våre kunder mot svindel, og er veldig glade for å kunne gjøre det sammen med resten av bransjen.

– Sammen kan vi bygge felles front mot utspekulerte svindlere, og dermed sperre for både ubehagelige og potensielt svært skadelige oppringninger til norske mobilkunder, sier Telias svindelekspert.  

Beskytt deg mot svindel med Telia Trygg.

Var denne siden nyttig?