Hastighet hos Telia

Alle Telias abonnement har fri fart. Det betyr at vi ikke begrenser hastigheten, og du får maksimal tilgjengelig hastighet.

Hastigheter i mobilnettet handler om hvor raskt du kan laste datapakker til eller fra mobilen eller 4G-ruteren din, og sier noe om hva slags opplevelse du kan få når du surfer via mobilnettet.

Det er flere faktorer som påvirker hastighet og overføring av mobildata:

  • Hva slags teknologi som er tilgjengelig der du er.
  • Antall mobilbrukere der du er. Er det flere mobilbrukere i et område enn det er dimensjonert for, vil dette kunne senke hastigheten.
  • Hva slags mobil eller ruter du bruker.
  • Avstanden du har til mobilmasten. Jo kortere, jo bedre.

Som en tommelfingerregel kan du oppleve disse makshastighetene:

Teknologi Maksimal nedlastings-hastighet Maksimal opplastings-hastighet
Telia 4G+ Opptil 220 Mbit/s Opptil 35 Mbit/s
Telia 4G Opptil 80 Mbit/s Opptil 35 Mbit/s
Telia 3G Opptil 30 Mbit/s Opptil 8 Mbit/s
Telia 2G Opptil 220 kbit/s Opptil 100 kbit/s

Den raskeste hastigheten får du med 4G+. 4G+ betyr at basestasjonene sender ut signaler på to eller tre frekvenser, mens det på 4G sendes på én frekvens.

En telefon som støtter 4G+ er i stand til å lytte på flere frekvenser samtidig, noe som totalt sett gir deg vesentlig høyere hastigheter. Har du 4G+ vil du kunne merke at du oftere får gjennomsnittlige hastigheter opp mot det som er maksimal hastighet, og det er bare å strømme musikk og video uten at det hakker.

Hvis du har brukt opp dataen som er inkludert i abonnementet ditt, samt eventuell oppspart data med Data Rollover, vil hastigheten på datatrafikk gå ned. Dette kalles å strupe hastigheten. Strupehastigheten vil variere ut fra hvilket abonnement du har. Logg inn på abonnementssiden for å se informasjon om ditt abonnement.

Begrepet trafikkstyring beskriver hvordan man administrerer trafikk over nettverket. Dette kan for eksempel være:

  • Prioritering av visse typer trafikk, spesielt når det er mye trafikk på nettet, for å sikre sømløs og uforstyrret internett-tilgang.
  • Senking av fart på visse typer trafikk som ikke er kritisk, på tidspunkter og steder der det er mye trafikk.
  • Senking av trafikk for tunge databrukere.

Trafikkstyring hos Telia

Fordi Telia har fri fart på alle abonnement vil du få den maksimale hastigheten vi kan tilby, uansett når og hvor du bruker nettet, og uansett hva du laster ned/opp (så lenge innholdet er lovlig) og så fremt du har datamengde igjen på abonnementet ditt. Har du for eksempel et abonnement med 6 GB inkludert data vil du få den maksimale hastigheten vi kan tilby helt til du har brukt opp inkludert datamengde. 

Telia sperrer heller ikke for bruk av tjenester, innhold eller applikasjoner, med mindre vi må blokkere dem av lovmessige hensyn. 

Beskrivelse Alle abonnement
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid blokkert*? Nei
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid bremset ned, slik at du får lavere hastighet? Nei
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid prioritert? Nei
Er noen spesialiserte tjenester** levert på Telias abonnement? Ja
Hvilken innvirkning har dette? Når du ringer over 4G-nettet, såkalt 4G Tale / VoLTE, vil dette bruke data og spise av tilgjengelig kapasitet. Denne trafikken er prioritert. Det vil ikke spise av tilgjengelig datamengde.
Hvilke ned-/opplastingsgrenser og tilgjengelig datamengde gjelder? Logg deg inn på abonnementssiden for å se innhold og grenser for ditt abonnement.
Brukes trafikkstyring til å administrere nedlastingsgrenser? Nei
Brukes trafikkstyring til å justere hastighet til tunge databrukere? Nei

Tabellen gjelder alle nåværende og tidligere abonnement, både mobilabonnement og bredbåndsabonnement.

*Dette ekskluderer noen tjenester, innhold eller programmer som er ulovlige og som Telia derfor er pålagt å blokkere.

**En spesialisert tjeneste, for eksempel 4G Tale, er prioritert i nettet. det betyr at dersom man ringer over 4G-nettet, så vil dette spise av tilgjengelig nettverkskapasitet, og denne trafikken prioriteres. 4G Tale vil altså prioriteres over annen datatrafikk.

Eventuelle klager på opplevd hastighet skal rettes til Telia kundesenter via ett av følgende kontaktpunkt: På telefon +47 924 05 050, chat eller kontaktskjema.