
Vi endrer fakturering av mobilregningen
Nå går vi fra å fakturere på etterskudd til å fakturere på forskudd for månedsprisen.
I dag faktureres du for månedsprisen din midt i den perioden du bruker abonnementet. For eksempel faktureres du i januar for månedsprisen som gjelder januar.
Nå skal vi gå over til forskuddsfakturering for månedspris. Det vil si at du etter endringen vil få fakturaen for januar i desember.
Når skjer endringen for meg?
Denne endringen gjøres i puljer for alle mobilkunder i løpet av høsten 2025. Har du mobilabonnement hos oss, vil du få varsel 30 dager før endringen inntreffer for din del.
Litt høyere faktura enn normalt
Idet vi gjør endringen vil du motta en faktura som er høyere enn normalt. Det er fordi vi endrer perioden du betaler for.
Fakturaen du får under selve endringen gjelder både for perioden du er inne i og den neste. På fakturaen etter endringen vil du kun betale for én periode igjen; denne gjelder da forskuddsvis. Du betaler altså ikke mer enn du skal - det er bare én faktura som fremskyndes.
NB! Sjekk forfallsdato
Betalingsfristen din endres til 14 dager etter at du mottar faktura. Du kan ikke bytte dato mens vi gjør denne endringen.
Hva faktureres på forskudd?
Dersom du har løpende kostnader, som Strex, Svitsj, delbetaling eller ekstra datapakker du kjøper i løpet måneden, vil dette fortsatt faktureres etterskuddsvis, som før. Her skjer det ingen endringer. Det betyr at du fremover vil betale forskuddsvis for abonnementskostnader og etterskuddsvis for løpende kostnader.
Kan jeg utsette betaling?
Du har mulighet til å utsette fakturaen på Min Side, mot et gebyr på 50 kr. Betalingsfristen blir da utsatt i 30 dager fra opprinnelig forfallsdato. Merk at du kun kan ha én utsatt faktura om gangen.
Les mer om betalingsutsetttelse
Hvorfor endrer dere faktureringen?
Vi ønsker lik praksis på fakturering for internett, TV og mobil. Vi endrer derfor nå fakturering av mobilabonnement, fra en blanding av forskudds- og etterskuddsfakturering av det faste månedsbeløpet, til ren forskuddsfakturering. Slik sørger vi for at vi fakturerer mobilkundene våre på samme måte som TV- og internettkunder.
Vanlige spørsmål
Svitsj, delbetaling og eventuelle nedbetalingsplaner er ikke påvirket av denne endringen, og måten du betaler for dette vil forbli akkurat det samme som i dag.
Hvis du oppgraderer abonnementet ditt, eller legger til et ekstra familiemedlem, SIM-kort eller tilleggstjenester, vil differansen mellom din gamle og nye månedskostnad bli korrigert på neste faktura.
Hvis du nedgraderer abonnementet, eller fjerner noe fra abonnementet ditt, vil differansen bli trukket fra på neste faktura.
Hvis du har avtaletid på abonnementet ditt vil denne fortsatt gjelde.
Hvis du sier opp hos oss vil du bli refundert for perioden du har betalt forskuddsvis, men ikke benyttet deg av.