Faktura og betaling

Her finner du informasjon og svar på de vanligste spørsmålene knyttet til faktura og betaling. 

Bakgrunnsbilde


Slik er din faktura

Du får faktura for TV og bredbånd fra oss den 1. i hver måned, og forfallsdato er alltid den 16. Både utestående faktura og fakturahistorikk finner du på Min Side. Abonnement og faste tjenester faktureres forskuddsvis, mens variable kostnader som leie av film eller øvrige tilleggstjenester faktureres etterskuddsvis.

På første side av fakturaen er et sammendrag av hva du betaler per tjeneste, totalsummen, ditt kundenummer og betalingsinformasjon som KID- og kontonummer. Her finner du også referansene du trenger for å opprette eFaktura og AvtaleGiro. På den andre siden finner du en spesifikasjon av hvilke tjenester du betaler for, eventuelle rabatter, perioden du faktureres for og summen for denne perioden.

 


Vanlige spørsmål om faktura

På din første faktura fakturerer vi for den inneværende måneden du ble kunde, og forskuddsvis de to påfølgende månedene. Den inneholder også eventuelle etableringsgebyr og engangskostnader. Deretter vil du bli fakturert for en måned av gangen.

For mobilabonnement vil du motta den første fakturaen din alt fra en uke til en måned etter aktivering. Det er fordi du settes inn i en fakturasyklus basert på din aktiveringsdato og hvilke produkter du har fra oss.

Din første faktura vil inkludere et fakturagebyr på 59,-.

Du kan slippe å betale gebyr for papirfaktura etter første faktura ved å opprette en AvtaleGiro med elektronisk varsling eller eFaktura-avtale i nettbanken din.

Gebyrer tilkommer ellers når du mottar papirfaktura, fakturapåminnelse per post, eller ved purringer.

Når du bestiller utstyr fra oss for første gang, eller du velger å oppgradere det utstyret du har uten at det er noe galt med det du erstatter, vil det tilkomme en kostnad for frakten. Sendes utstyret med servicepakke til postkontor/post i butikk, vil kostnaden vises som Frakt (99,-) på fakturaen. Sendes utstyret hjem til deg med hjemlevering vil det stå Hjemlevering (129,-).

AvtaleGiro med elektronisk varsling og eFaktura er den enkleste og billigste måten å betale fakturaen din på. Med dette slipper du å betale fakturagebyret (59 kr pr mnd). Ønsker du å opprette avtalegiro eller eFaktura kan du enkelt gjøre dette selv i din nettbank, eller få hjelp ved å kontakte banken.

  • Med AvtaleGiro trenger du kun å passe på at du har dekning på belastningskontoen og at maksbeløpet på regningen ikke overstiges.
  • Med eFaktura får du regningene rett i nettbanken i stedet for i postkassen, ferdig utfylt med KID-nummer, og alt du trenger å gjøre er å godkjenne

Husk på dette:

  • Har du Avtalegiro med papirvarsling idag, anbefaler vi å opprette eFaktura/AvtaleGiro uten papirvarsel for å slippe gebyr.
  • KID-nummeret på fakturaen din er referansen for å opprette eFaktura og AvtaleGiro.
  • Det kan ta opptil 45 dager før AvtaleGiroen er aktiv. Du må derfor betale denne regningen på vanlig måte, men fra neste regning vil du få AvtaleGiro eller E-Faktura.
  • Referansen du trenger når du skal opprette eFaktura er de 9 første sifrene i KID.
  • All opprettelse, avslutting og endringer i avtalen, som varsel og maksbeløp, må gjøres via banken

Mer informasjon om AvtaleGiro og eFaktura: 

Vil du se fakturakopien din finner du alle fakturaene dine i et eget arkiv på Min Side og i Telia-appen. Der kan du også laste de ned som pdf-dokumenter, og betale direkte med VISA / Mastercard.

Har du eFaktura finner du også fakturakopier i nettbanken din. 

Har du glemt en faktura får du en påminnelse av oss, men har vi ikke mottatt betalingen innen slutten av en måned vil vi overføre det utestående beløpet til neste måneds faktura, slik at denne da gjelder for begge månedene.

Et purregebyr på kr 70,- blir da lagt til. For beløp som forfaller etter 1. oktober endres purregebyret til 35,-.

For å unngå sperring av abonnementet ditt må hele dette beløpet betales innen forfallsdatoen. Husk at du alltid kan betale fakturaen din direkte på Min Side. 

For TV- og bredbåndstjenester tilbyr vi ikke betalingsutsettelser.

Dersom du trenger en utsettelse på mobilregningen og er ansvarlig eier av abonnementet, kan du utsette fakturaen på Min Side. Det vil da legges på et gebyr. Fakturaen blir da utsatt i 30 dager, men du kan selvfølgelig betale tidligere.

Har abonnementet ditt blitt sperret anbefaler vi at du betaler fakturaen direkte på Min Side - da vil det normalt bli åpnet igjen umiddelbart. Velger du å betale via vanlig nettbank tar det vanligvis 1-3 virkedager før innbetalingen registreres hos oss og abonnementet gjenåpnes. Behandlingstiden kan variere noe fra bank til bank. Husk at dersom abonnementet ditt har blitt stengt vil du også bli fakturert for et stengingsgebyr på 490,-.

For å få abonnementet ditt midlertidig gjenåpnet kan du også kontakte kundeservice. Hvis ikke det utestående beløpet blir betalt innen 4 virkedager vil tjenestene dine stenges igjen.

Har kravet blitt sendt til inkasso må videre kommunikasjon tas med inkassoselskapet. Dersom ditt abonnement frakobles grunnet inkasso, vil du ved en eventuell retilkobling måtte betale etableringskostnader etter gjeldende priser.

Dersom arbeidsgiver skal betale hele eller deler av fakturaen din, trenger vi følgende informasjon tilsendt skriftlig:

  • Ditt navn og kundenummer
  • Bedriftens navn og organisasjonsnummer
  • Din leders navn og tittel, samt dokumentasjon på din stilling i firmaet
  • Signert aksept fra arbeidsgiver med informasjon om hvilke produkter de skal faktureres for
  • Adressen fakturaen skal sendes til, samt ønsket syklus for faktureringen (månedlig, kvartalsvis eller årlig)

Ta kontakt med kundesenteret vårt så hjelper vi deg med dette så raskt som mulig. 

Nets og Vipps digitaliserer regningsbetaling i Norge, og tilrettelegger for enklere løsninger for deg som kunde. Hvis du har Vipps, vil du automatisk få alle fakturaer som eFaktura i Vipps-appen og i nettbanken din. Det vil dermed ikke automatisk sendes ut papirfaktura lenger.  

Ønsker du å fortsatt motta papirfaktura?

Har du tidligere mottatt fakturaen din på papir i posten, og vil fortsette med det, så må du deaktivere eFaktura i Vipps-appen og slette den nyopprettede eFaktura-avtalen i nettbanken din. Hvordan du sletter eFaktura-avtalen i nettbanken varierer fra bank til bank, så der må du ta kontakt med banken din for hjelp. 

Les mer om Vipps eFaktura hos Nets.

Hvis du har fått en SMS med beskjed om at vi har mottatt din post i retur, betyr det at Posten ikke har kunnet levere til adressen vi har registrert på ditt kundeforhold. Det kan være flere årsaker til dette:

  • Manglende navnelapp på postkassen
  • Behov for å merke fakturaen med et c/o-navn (f.eks. samboer e.l.)
  • Du har flyttet, men ikke endret adresse hos oss
  • Vi har registrert feil navn eller adresse

Du kan se hvilken adresse vi har registrert på ditt kundeforhold på Min Side. Ta kontakt med oss hvis du oppdager at denne adressen er feil, så hjelper vi deg å rette opp i det.

Trenger du hjelp?

Fant du ikke svaret på det du lurte på?
Her finner du åpningstider og kontaktinformasjon.

Var denne siden nyttig?