ForsidenKundeserviceMobilBytte mobiloperatør

Bytte mobiloperatør – portering

Å flytte nummeret ditt til Telia skjer automatisk når du bestiller abonnement hos oss, og samtidig ønsker å videreføre mobilnummeret som du har fra før hos en annen operatør.

Hvor lang tid tar det å bytte operatør?

  • Med eSIM kan en portering ta minimum 9 timer (avhengig av tid på døgnet og hverdag vs helgedager)
  • Med fysisk SIM tar det normalt 5 virkedager å flytte nummeret ditt fra en operatør til en annen.

Du skal ikke avbestille eller kansellere nummeret hos din nåværende operatør – dette går automatisk. For å få overføringen av nummeret til å gå raskest mulig, er det viktig at riktig personopplysninger oppgis ved bestilling.

Når får jeg SIM-kortet?

  • Fysisk SIM-kort: Så snart bestillingen er godkjent, vil du motta informasjon med tidspunkt for porteringen, og SIM-kort for Telia-abonnementet ditt blir sendt i posten.
  • eSIM: Du mottar SIM-kortet digitalt uten ventetid, mens du kan gå til en Telia-butikk dersom det haster og du må ha et fysisk SIM-kort.

Endre porteringsdato

Når du har bestilt nummeret ditt over til Telia, får du etter noen minutter, så fremt porteringen er godkjent, en SMS med informasjon om dato og klokkeslett for aktivering av nummeret ditt hos oss.

Hvis den foreslåtte tiden ikke passer, kan du selv endre dato og tid én gang:

  1. Følg lenken i SMS-en og logg deg inn med BankID.
  2. Velg en dato og tid som passer. Denne kan endres både frem og tilbake i tid. Du kan endre fra minimum 9 timer frem i tid, og når som helst fremover i tid, men maks 4 uker etter opprinnelig overføringstidspunkt.
  3. Ca 5 – 10 minutter etter at du har sendt oss endringen, vil du få en ny SMS med ny dato og tid for overføring av nummeret ditt.

Når nummeret er overført

Når tidspunktet for overføring er passert, aktiveres nummeret ditt hos Telia. Da vil det SIM-kortet fra oss begynne å virke. Husk at du da bør ha dette klart, og skru mobilen av og på en gang etter at du har satt inn det nye SIM-kortet.

NB! Setter du inn nytt SIM-kort før overføringstidspunktet, vil det kunne være nødvendig å skru mobilen av og på en gang etter at nummeret er aktivert.

Feil ved portering

Det er viktig å oppgi korrekt informasjon når du bestiller bytte av mobiloperatør.

Hvis porteringen er bestilt med feil juridisk eier, vil den feile, og da må du sende inn et fullmaktskjema. Skjemaet må være signert av både nåværende og ny eier, før vi kan bestille porteringen på nytt.

Vi gjør oppmerksom på at mangler i bestillingen vil medføre lengre behandlingstid.

Last ned fullmaktskjema (PDF)

 

Trenger du hjelp?