Lite barn sitter under en stol med mobiltelefon, app kjøp forsikring
KOSTBAR BARNEVAKT: Det kan være fristende å la de små fikle med mobilen mens du lager middag, men har du ikke sikret deg kan det fort bli ganske dyrt!

Smart forsikring sikrer deg når barna har shoppet i App Store

Små fingre med en iPad kan fort føre til store regninger! Vi gir deg tipsene for å unngå feilkjøp i App Store — og lanserer unik Appkjøp-forsikring som dekker tapet, når barna har kjøpt Pokémon-baller til en tusenlapp.

Det skal bare noen tastetrykk til! Plutselig har barna gjennom App Store eller Androids Google Play belastet kortet ved et uhell. For at vi som foreldre skal kunne puste litt lettere når barna sitter med iPaden i fanget, har Telia lansert en unik Appkjøp-forsikring for å bøte på problemet.

I aldersgruppa 30-44 år har nesten 2 av 10 opplevd at barna gjør kjøp i apper, som de ikke har godkjent.

In Fact for Telia (mai 2020)

Hvis du ikke har satt opp sperrer på mobiltelefonen og forsikret deg mot nedlastning av apper og spillkjøp, kan barna lett klikke seg til alt fra ekstra Pokémon-baller til nye prinsesser i Disney-universet — helt uten at du oppdager det. Da blir det med ett kostbart å gi poden en iPad for å kjøpe oss litt tid til middagslaging!

Om uhellet først er ute kan det være vanskelig å få erstatning, og regningen kan komme opp i flere tusen kroner.

Vi har nå beriket Telia X-abonnementet med flere fordeler, deriblant Appkjøp-forsikringen — som du kun får hos Telia. Det gjør at du får pengene igjen om dersom barn under 10 år har har gjort feilkjøp i en app eller har lastet ned nye spill og apper uten din godkjennelse.

Fakta om Appkjøp-forsikring hos Telia


  • Hvis du har barn som har gjort kjøp ved en feil, eller uten å ha fått lov til det, så vil Appkjøp-forsikringen kunne erstatte det økonomiske tapet.
  • Gjelder kjøp via Apple ID og App Store eller Android Market og Google Play gjort av barn i husstanden, uten godkjennelse av sikrede/ektefelle/samboer.
  • Med barn menes barn i husstanden under 10 år.
  • Forsikringen dekker opptil kr 2 000 per person.
  • Ingen egenandel ved første tilfelle.
  • Ved andre skader vil egenandelen være kr 500, og kr 1 000 ved tre eller flere skader.
  • Som Telia X-kunde har du trygghetsforsikringer inkludert, som både innebærer appkjøp-forsikring, nettslett, ID-tyveri og misbruk av SIM-kort.

Skrekkhistorier og sjokkerende app-regninger

Det finnes etterhvert nok av skrekkhistorier om foreldre som har tapt tusenvis av kroner etter barnas uoversiktlige og noen ganger uintenderte App Store-kjøp.

Ved at barna får tilgang til foreldrenes bruker eller har foreldrenes kort registrert på sin egen mobil, kan de laste ned apper og kjøpe spill for svimlende summer på mamma og pappas regning. Barna har kanskje ikke helt begrep om beløpets størrelse eller de økonomiske konsekvensene av å laste ned en app.

I 2015 skrev VG om Victor (10) som tappet pappas konto for 60 000 kroner med mobilspillet Clash of Clans.

47 % i alderen 30 til 44 år er bekymret for økonomisk tap som følge av barnas feilkjøp i apper.

InFact for Telia (mai 2020)

To små barn sitter med ipad, appkjøp

FORELDREKONTROLL: Både App Store og Google Play har smarte innstillinger, som gjør det vanskeligere for barna å klikke feil.

Betaler dyrt for gratis apper

– Foreldre og foresatte er ofte ikke klar over alle de ulike innstillingene man må aktivere for å sperre tilgang til kjøp, sier jurist Tonje Hovde Skjelbostad, markedsføringsekspert og tidligere avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Det er det god grunn til. Det kan nemlig være svært vanskelig å holde oversikt på hvilke innstillinger som skal på plass på ulike nettbrett og telefoner. Samtidig er ikke alle spill nødvendigvis så kostnadsfrie som de utgir seg for å være.

– Mange spill markedsføres som gratis, samtidig som de tilbyr salg av effekter i spillet etter man har lastet ned. Enheter kan også ha standardinnstillinger som tillater kjøp uten forbrukernes samtykke. Da ender man fort med å få seg en overraskelse som forbruker, samtidig som regningen kan bli skyhøy, sier hun.

Asset 4

Barn og mobilbruk


En undersøkelse fra Medietilsynet fra 2018 viser en markant økning i mobilbruk blant barn i Norge:

  • 5-8 år: Andelen med egen mobiltelefon er omkring 34 prosent
  • 9-10 år: Andelen med egen mobiltelefon er omkring 90 prosent
  • Over 10 år: I de eldste aldersgruppene har omtrent alle mobiltelefon, og de aller fleste har smarttelefon
  • Annethvert barn mellom 9 og 18 år, omtrent 45 % av de spurte barna i undersøkelsen, mener selv de bruker for mye tid på telefonen

Kilde: Medietilsynet

Betalingsmurer og barnesikringer

Det finnes heldigvis mye man kan gjøre for å begrense skade og forhindre feil.

Både Android og Apple har barnesikringer, betalingsmurer og andre begrensninger som gjør man kan sette opp for å forhindre ukontrollerte kjøp og nedlastninger, men dette er ofte tidkrevende og komplisert å sette seg inn i.

– Som forelder eller foresatt må man for all del huske på å skru på innstillinger på enheten for å unngå uautoriserte kjøp i spill og apper. Det kan også skrus på ulike restriksjoner innen foreldrekontroll, sier Skjelbostad.

I tillegg er det lurt å holde passord og pin-koder hemmelig og utilgjengelig for barna, og å sette på “krev passord” ved kjøp av apper.

Slik sikrer vi mobilen mot barnas feilkjøp


App Store og iTunes:

  1. Åpne Innstillinger og velg Skjermtid.
  2. Trykk på Innhold og personvern. Her kan du bli bedt om å oppgi koden din.
  3. Trykk på Kjøp i iTunes og App Store.
  4. Velg hva du ønsker å tillate. Du kan for eksempel hindre kjøp i app.
  5. Velg også Krev passord.

Android — Google Play:

  1. Åpne Play Butikk-appen.
  2. Gå inn på Innstillinger i menyen øverst til venstre.
  3. Velg Foreldrekontroll og slå den på.
  4. Opprett en PIN-kode.
  5. Velg hva du filtrere og hvordan tilgangen skal begrenses.

Var denne siden nyttig?