– Game on, fra toppen av Svolværgeita

 

Lanseringen av 5G setter Norge på verdenskartet. Den nasjonale utbredelsen vil gjøre at Norge ligger i front i utviklingen. Det gleder spillentusiaster og produksjonsselskaper. 

Ingen sport i verden vokser raskere enn e-sport akkurat nå. Med estimerte 50 millioner aktive spillere i Sør-Korea, har det lenge vært populært i Asia. De største turneringene i verden følges av millioner av seere, og interessen i USA og Europa er også i ferd med å eksplodere. Når de nordiske landene på samme tid har en uttalt ambisjon om å være den første og mest integrerte 5G-regionen i verden bør man kanskje spørre seg: Hva kan 5G gjøre for den voksende spill-interessen her i nord?

Steffen Willumsen, Nordavind
Steffen Willumsen, Nordavind

– Med 5G vil Norge være i front på dekning rettet direkte mot oss spillkonsumenter, sier e-sportutøver Steffen Willumsen i e-sportklubben Nordavind om den nasjonale utrullingen av det nye mobilnettet. 

De aller fleste spill i dag krever en eller annen form for nett-tilgang. Et nasjonalt 5G-nett betyr like muligheter for alle, uavhengig om man bor på en holme langs kysten, i et lite hus på vidda eller midt i Oslo by. 

Ikke bare er det en åpenbar fordel med økte hastigheter, men også den lave responstiden vil være helt supert for konkurranser, sier Willumsen.

– Og tenk hva det vil bety for distriktene, sier han. Vi lever jo tross alt i et land med dype fjorder og høye fjell. Med 5G i hele Norge betyr det at du like gjerne stå på toppen av Svolværgeita og være online i en konkurranse. 

Men økte hastigheter betyr ikke bare at man kan spille flere steder. Nye digitale distribusjonsmetoder gjør at man slipper å gå i butikken for å kjøpe spill. Også konsollene er i ferd med å finne nye konkurransefortrinn basert på raskere nett-tilgang.

Google Stadia, en boks man kobler til TV-en hjemme i stua og som streamer innhold rett fra skyen, er et godt bilde på hvordan spillbransjen tenker når hastigheter og responstid bedres. Med 5G er det stor sannsynlighet for at denne type løsninger også blir tilgjengelig på mobil og andre håndholdte enheter i nær fremtid.

artikkel-bilde-600.jpg


Fjernproduksjon av underholdning - Alle med kamera blir en produsent

10-20 ganger raskere enn 4G, 100 ganger mer datakapasitet og opp mot ti ganger flere enheter enn tidligere kan være tilkoblet samtidig.

– Det er helt rått hvordan publiseringshastigheten på en ferdig film nå muliggjøres.

Ole Andreas Løvland, Daglig leder TrippelM
Ole Andreas Løvland, Daglig leder TrippelM

Det sier daglig leder i produksjonsselskapet TrippelM, Ole Andreas Løvland. Og han vet hva han snakker om. Det var hans team som var med på å teste live 5G produksjon under Øyafestivalen i august 2019. 

– Vi kunne starte redigeringsjobben umiddelbart med sanntidsoverføringen og høyoppløselige filer fra de to kamerateamene vi hadde i felt. Dermed kunne vi levere en ferdig videoproduksjon langt raskere enn det som tidligere har vært mulig. 

Løvland har vært med utviklingen av distribusjon over nett de siste ti årene. Han mener det er fascinerende hvordan segmentet har utviklet seg. Fra at store produksjoner var forbeholdt aktører som NRK og TV2, fordi utstyret og kapasiteten som krevdes var dyrt og lite tilgjengelig, til at alle nå i realiteten kan ha sin egen kanal og produsere innhold på veldig høyt nivå med bare en mobiltelefon tilgjengelig. 

– Man ser jo at teknologien muliggjør at enhver som har en smarttelefon kan gå live, og det er klart at det åpner opp muligheter man ikke har hatt tidligere.

– Bare tenk deg hvordan 5G gjør at man nå kan streame et sykkelritt fra Trondheim til Oslo, med et kamera på hvert gatehjørne uten å strekke så mye som én meter kabel. Eller at man kan gjøre en konsert med flerkameraproduksjon direkte fra en buss i fart langs de svingete veiene på Vestlandet.

Løvland snakker entusiastisk om den nye teknologien som endrer arbeidsmetodene men også er med på å presse frem innovasjon på høyteknologiske produkter. Han ser for seg at man ikke er langt unna produksjoner som overføres til sky hvor AI matematisk regner seg frem til klipping av et ferdig materiale. 

– Det krever hastighet og god responstid i nettet, det er alt. Jeg tror ikke vi er langt unna den realiteten i vår bransje.

Nye underholdningskonsepter

Eksisterende deler av underholdningsbransjen har altså mye å tjene på 5G, både hos sluttbruker og produsent. Men 5G har også potensiale til å skape helt nye underholdningskonsepter som tidligere har vært begrenset til skissebrettet. Skal man se fremover kan det ofte lønne seg å se hva sci-fi-forfattere har skrevet. Også Spielberg-filmen Ready Player One leker seg med hvordan neste generasjons spillverden kan se ut. Det mest åpenbare er at man endelig kan få full effekt fra tingenes internett, fordi forsinkelsen i 5G-nettet blir nær null. Det betyr at spillverdenen kan bli enda mer fysisk og trådløs enn tidligere. Tenk bare hva som kan skje når Fortnite møter paintball, og alle de ulike konseptene som kan utvikles basert på dette!

På opplevelsessiden har vi allerede snakket om hvordan produksjonen endrer seg. Men også selve arrangementet, kan innta nye former. For hva skjer når man med AR-teknologi og kapasiteten i 5G ikke lenger trenger å dra på konsert, men heller la konserten komme til deg. Høres det usannsynlig ut? Vel, i England har man allerede begynt å leke med tanken.

Spill- og underholdningsverden gjennomgår store endringer grunnet digitalisering. At 5G vil endre mer, er det liten tvil om. Potensialet til å utvikle nye løsninger til det beste for både publikum og produsent er i hvert fall definitivt til stede. Og med et nasjonalt 5G-nett fra Telia ferdig i 2023, er det all grunn til å forvente at Norge kan og bør sette seg selv i førersetet når det kommer til nye måter å ha det enda mer gøy på!

 

Var denne siden nyttig?