Cornelius Monstad og sønnen Ole Philip bruker mye mobildata – de gleder seg nå over nyheten Telia X.
Cornelius Monstad bruker over 40 GB hver måned – og det har han gjort i to år. Telia X dekker endelig familiens behov for mobildata.

Storforbruker av mobildata: – Nå er det Telia X som gjelder

Cornelius bruker over 40 GB hver måned – og det har han gjort i to år. Telia X dekker endelig hans behov.

– Jeg er avhengig av mye mobildata for at hverdagen min skal gå opp, forteller 46-åringen.

Han streamer alle kampene til favorittlaget, bruker en egenutviklet app til frisørsalongen sin, og gamer og ser på filmer med telefonen.

– Mobilen har jeg alltid med meg for å ta i mot bestillinger på appen til salongen min, og noen ganger blir det tid til gaming og en film når jeg jobber nattevakter i kommunen, forklarer han.

Fungerer optimalt – selv med redusert hastighet

Som storforbruker av mobildata er Cornelius Monstad en av dem som gleder seg over Telia X.  

Denne måneden har han brukt mer enn 40 GB, og hastigheten er dermed redusert til 3 Mbit/s slik Telia X-abonnementet fungerer. Det er fremdeles godt nok til å bruke mobilen som han pleier.

Far og sønn med mobil ute.

Cornelius og sønnen Ole Philip er avhengig av mye mobildata, og mener at Telia X dekker behovet.    

– Jeg streamet United mot PSG, og det fungerte veldig fint i 90 minutter – kampen var jo trist da, sier den lidenskapelige Manchester United-supporteren.

Han sikter til åttedelsfinalen i Champions League, der Solskjærs gutter tapte 0-2 for Paris Saint-Germain.

– Det er betryggende med et abonnement som ikke gir noe begrensning i databruk.

Cornelius Monstad

Cornelius har også erfart at det er helt fint å se film på Netflix og streame NRK direkte, og det går raskt å laste opp landets største nettaviser med en maks hastighet på 3 Mbit/s.

Hele familien over på Telia X

En fersk undersøkelse OMG har gjort for Telia viser at 1 av 3 er bekymret for at de skal bruke for mye mobildata. Det er en tendens til at kvinner er noe mer engstelige for å bruke for mye av den månedlige datakvoten, sammenliknet med menn. 

Undersøkelsen viser også at hvor mye data man bruker henger sammen med alder. Jo høyere alder, jo mer datatrafikk har man inkludert i mobilabonnementet sitt.

Telia X_4G_Mobilbruk.svg

Cornelius er ikke den eneste i familien som bruker mye data hver eneste måned.

– Sønnen min på 10 år spiller mye og streamer filmer med sitt abonnement. Jeg vurderer nå om alle fire i familien skal over på Telia X. Det er jo jeg som betaler alt sammen, sier han. 

– Det er betryggende med et abonnement som ikke gir noe begrensning i databruk.

Menn streamer – kvinner snapper

Undersøkelsen om nordmenns mobilvaner viser også at kvinner i utgangspunktet bruker mobildata til mer enn menn, særlig er de mer aktive på Snapchat. Mens menn streamer relativt oftere enn kvinner.

Telia_Mobildata_Undersøkelse.svg

Dette er også tilfellet for Cornelius.

Hver kamp med Manchester United ser han ved hjelp av mobildata – enten med telefonen eller med et tvillingkort til iPaden.

Far og sønn med mobil på kjøkkenet.

Mobiler og iPader har et fast ladehjørne på kjøkkenet. Det kommer godt med for familien som bruker mye mobildata.   

– Det blir alltid fotball med mobilen eller iPaden, og da over 4G-nettet. Ellers blir det ikke fred i stua, flirer han – og antyder at samboeren ikke deler fotballidenskapen.

Fotball med 4G

Det blir også ofte fotballhygge inne frisørsalongen hans i sentrum av Sarpsborg. Lokalene vi besøker har mye sjarm og historie; her er det flere originale produkter fra da hans mor åpnet salong her i 1964.

Cornelius tok over i 2016, og det har blitt til en sosial møteplass for venner og kundekretsen hans. 

– Jeg jobber hver lørdag, og da blir det også sosial hygge i sofaen her. Kompiser og gode kunder kommer innom, og ofte er det en Premier League-match vi kan se på, sier den engasjerte United-supporteren. 

Cornelius driver egen frisørsalong.

Cornelius jobber nesten full stilling i kommunen, for det meste kvelder og netter, mens han holder åpent i frisørsalongen på dagtid fra mandag til lørdag. 

– Du trenger ikke komme innom her for å klippe deg. Hit kommer folk for å ta seg en kaffe eller spille, forklarer han og peker bort på det nostalgiske arkadespillet som står i et hjørne.

Frihet med mobildata

Cornelius er opptatt av å ta i bruk ny teknologi. Til salongen har han designet en egen app for å tiltrekke kunder til salongen. 

Appen gir ham oversikt over en stor kundebase, og den brukes hyppig av flere til å bestille en klipp. Også betalingsløsningen går gjennom mobiltelefonen, og alt via 4G.

Mobil betalingsløsning.

Alltid på nett – betalingsløsningen i salongen styres gjennom mobilen.

– Å holde salongen i gang er en livsstil for meg. Jeg er alltid tilgjengelig for kundene mine og booker inn avtaler. Mobilen og appen er viktige verktøy, forklarer han.

– Selv om det er en sjarmerende salong med mye gammelt utstyr, så føler jeg at jeg er på ballen når det gjelder å teste ny teknologi, presiserer frisøren.

– Dette er min fristue – det er vel mer en avansert hobby, enn en jobb. 

Var denne siden nyttig?