ForsidenTelia TryggUtsatt for ID-tyveri

Michael ble utsatt for svindel og ID-tyveri

— Jeg følte meg maktesløs, sier Michael Torp (32). Etter å ha blitt utsatt for ID-tyveri fikk han inkassokrav i posten i over et år for varer han aldri hadde bestilt.

— Svindelen var nesten umulig å stoppe, sier han videre.

Det er ikke mye som skal til for å havne i samme situasjon. Et fødselsnummer er alt tyvene trenger, for å kunne misbruke identiteten din. 

Kobler du deg på et åpent internett uten krav om brukernavn og passord, kan svindlere få tilgang til sensitiv informasjon og private personopplysninger gjennom din PC eller mobiltelefon som senere kan misbrukes.

Og med historier som Michaels er det ikke rart at vi er mange som bekymrer oss. I en fersk undersøkelse InFact har gjennomført for Telia, svarer godt over halvparten at de er bekymret for ID-tyveri og ID-misbruk. De aller fleste vet heller ikke hvordan de skal gå frem, dersom uhellet først er ute.

For Michael fra Moss ble livet snudd opp ned da en ukjent mann fikk tak i fødselsnummeret hans.

Da de ringte fra det lokale postkontoret og meldte fra om de ni telefonene som var bestilt i hans navn, skjønte Michael at noe ikke stemte.

– Jeg tenkte først det måtte være en misforståelse, siden jeg ikke hadde bestilt noe. Men da jeg kom på postkontoret forstod jeg fort at noe var galt, sier han.

620x280_michael_1.jpg

UTMATTENDE: For Michael ble identitetstyveriet en lang og utmattende prosess. – Det som var mest slitsomt var å ikke bli trodd av kredittselskapene. Jeg måtte bevise at jeg ikke hade bestilt varer for titusenvis av kroner, sier Michael. I dag er mannen dømt og saken er avsluttet.

Inkassokrav på 60 000 kroner

Produktene og tjenestene som var bestilt stod i Michaels fulle navn og fødselsnummer. Telefoner og en diger utestående regning ventet på postkontoret.

– Da jeg skjønte omfanget av dette fikk jeg sjokk. En ukjent person hadde bestilt varer for over 60 000 kroner og jeg satt med regningen, sier han.

Pakkene på postkontoret ble bare starten på en ett år lang prosess. I løpet av de neste månedene begynte det å dukke opp en rekke regninger i postkassa. Mannen som hadde misbrukt Michaels identitet bestilte pakker, produkter og tjenester fra nettet og sendte regningen til Michael. 

Mer enn 100 000 nordmenn utsatt for ID-tyveri

Michael er ikke alene. En undersøkelse Norsk senter for informasjonssikring (NorSiS) og Skatteetaten utførte i 2020 viser at mer enn 100 000 personer over 18 år i Norge har vært utsatt for ID-tyveri i løpet av de siste to årene.

Selv om det er en nedgang sammenlignet med tidligere år, er tallene bekymringsverdige, siden det er en stor økonomisk og emosjonell påkjenning å oppleve å bli utsatt for ID-tyveri.

Og det skal skremmende lite til, siden alt som i utgangspunktet kreves, er et fødselsnummer.

Seks tegn på at du er utsatt for ID-tyveri


Her er faresignalene du bør være oppmerksom på.

  • Du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt, for eksempel på e-post
  • Du ser transaksjoner eller bevegelser på fakturaen til kredittkortet ditt som du ikke kjenner igjen.
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette.
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt.
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjort.
  • Du mottar gjenpartsbrev av kredittsjekk uten at du har kjøpt noe som gjør dette nødvendig

Kilde: Politiet.no

Ifølge politiets siste innbyggerundersøkelse er ID-tyveri en av de tingene nordmenn er mest bekymret for å bli utsatt for. Likevel anmelder stadig færre. Hele 82 prosent av de som blir utsatt for ID-tyveri lar være å anmelde. Skal vi få bukt med problemet, er det avgjørende at Politiet har oversikt over omfanget, slik at de kan sette inn presise tiltak mot et stadig mer avansert og økende trusselbilde fra denne typen kriminalitet. Derfor er det alltid anbefalt å gå til anmeldelse.

Omfattende opprydning: – Ble ikke trodd 

For Michael ble oppryddingen etter ID-tyveriet en tidkrevende og omfattende prosess. For selv om han umiddelbart sperret egen kreditt, hadde mannen bak ID-tyveriet allerede rukket å gjøre stor skade.

– I flere måneder måtte jeg ringe rundt til bedriftene. Jeg gikk rundt med en urolig følelse av hva som skulle dukke opp neste gang, sier han.

Michael opplevde at han fikk god hjelp av politiet som etterhvert både siktet og straffet mannen, men følte seg likevel alene i prosessen.  

– Det er ingen som rydder opp for deg. Jeg måtte overbevise bedriftene om at det ikke var meg som hadde kjøpt tingene, men ble ikke trodd og måtte følge opp med dokumentasjon i flere runder, sier han.

620x280_michael_2.jpg

TAR FOR LETT PÅ DET: Michael tror mange ikke er klar over hvor lett det er å få tak i andres personopplysninger dersom man kobler seg på åpne trådløse nettverk. – De fleste kobler seg nok på nettet til flyplasser og kafeer uten å tenke så mye over farene det innebærer, sier han.

Hjelper ikke med lås på postkassen

I etterkant av hendelsen har Michael fått lås på postkassen og blitt mer varsom på hvor han oppbevarer dokumenter. Men han tror det hjelper lite for å hindre identitetstyverier, ettersom trusselen er størst på nett.

– Folk flest er vant til å verne seg mot fysiske innbrudd. Men vi glemmer å tenke på at hvem som helst kan hackes på andre måter. Da hjelper det ikke med lås på postkassen, sier Michael.  

Et tydelig råd fra sikkerhetseksperter er å unngå åpne og usikrede nettverk, og heller ta i bruk mobildata.

– Vær varsom med hvilke nettverk du logger deg på, hvis ikke blir du fort svindlernes neste offer. Det unner jeg ingen, avslutter Michael.

Var denne siden nyttig?