Kjente feil og løsninger i Telia Play
Vi jobber stadig for å gi deg en best mulig opplevelse i Telia Play. Noen ganger kan våre oppdateringer dessverre føre til tekniske feil. Selv om disse som regel bare påvirker noen få, kan du være trygg på at vi er på saken med én gang.
Sjekk driftsmeldinger
Det første du kan gjøre er å sjekke driftsmeldinger i ditt område for å se om vi opplever større feil. Hvis det ikke dukker opp driftsmelding og du fremdeles har problemer - Ta en titt på listen under.
Har du Telia Play box eller Telia Box?
Noen feil og løsninger vil variere avhengig av hvilken boks du har. Her er forskjellen:
- Telia Box, også kalt Get box har en logo (Telia eller Get) oppå boksen, dette har ikke Telia Play box.
- Telia Play box ble lansert i 2024, så om din boks er eldre enn dette, har du Telia box.
Fremdeles usikker? Se hvilken TV-boks du har på Min side
Vi er på saken
Her har vi samlet en liste over kjente feil i Telia Play. I listen finner du forslag til midlertidige løsninger du kan prøve selv, mens vi retter feilen. Merk at estimert dato for retting kan endres underveis. Takk for tålmodigheten.
Hvis fjernkontrollen kun lyser rødt øverst til venstre når du trykker på knapper, betyr det at den ikke er koblet til via Bluetooth, men kun med infrarød (IR). Ved IR-tilkobling må fjernkontrollen ha fri sikt til Telia Play Box for at knappene skal virke.
Midlertidig løsning
Sjekk at fjernkontrollen er satt opp til å styre TV-en:
- Gå til «Min Konto»
- Velg «Innstillinger»
- Gå til «Fjernkontroll»
- Skru på «Styr TV-en med Telia fjernkontrollen»
Hvis problemet vedvarer
Kan det være et problem med Bluetooth-tilkoblingen. Prøv å koble til fjernkontrollen på nytt:
- Gå til «Min Konto»
- Velg «Systeminnstillinger»
- Gå til «Fjernkontroller og tilbehør»
- Se etter «ruwido BLE» i listen:
- Hvis du finner den under «Legg til tilbehør», trykk OK og velg «Koble fra»
- Hvis du ikke finner den, gå videre til neste steg
- Trykk «Legg til tilbehør»
- Trykk et par ganger på piltastene på fjernkontrollen (dette gjør den søkbar)
- Vent noen sekunder til «ruwido BLE» dukker opp
- Velg «Koble til»
Når fjernkontrollen er koblet til via Bluetooth, vil den blinke grønt når du trykker på knappene.
Noen melder om at lyd skurrer på noen kanaler eller kommer ut av synk ved bytte av kanal eller lydkilde. Her er vi som sagt på saken. I mellomtiden kan du prøve følgende:
Midlertidig løsning - Telia Box
- Gå til "Min konto"
- Velg "Systeminnstillinger"
- Velg «Enhetsinstillinger»
- Velg «HDMI»
- Velg "Stereo" fremfor "Automatisk"
Midlertidig løsning - Telia Play Box
- Gå til "Min konto"
- Velg "Systeminnstillinger"
- Velg «Enhetsinstillinger»
- Velg «Skjerm og Lyd»
- Velg «Avanserte lydinstillinger»
- Velg "Ingen: Bruk aldri surround"
Hvis problemet vedvarer kan du prøve å omstarte TV-boksen på følgende måte:
- Skru av TV-boksen og trekk ut strømkabelen
- Vent 15 sekunder
- Sett inn kabelen og skru på boksen igjen
Noen opplever at endringer gjort i valgmenyen kan ta litt tid før de trer i kraft. Slik skal det ikke være, og vi jobber med å få det fikset. I mellomtiden kan du prøve følgende:
Midlertidig løsning
Last inn Valgmenyen på nytt:
- Etter at du har gjort dine endringer, klikk deg ut av valgmenyen/Mitt innhold ved å trykke på hjem-knappen (den med hus) eller tilbake-knappen (pil mot venstre).
- Vent 15 sekunder
- Gå deretter inn igjen i Valgmenyen/Mitt innhold
- Endringene skal nå være oppdatert
Dersom du ser Telia Play via nettleser kan du prøve å laste inn siden på nytt etter 15 sekunder.
Google Play Store-appen sier at den mangler nettilgang, selv om boksen er på nett. Mens vi jobber med saken, kan du prøve følgende:
Midlertidig løsning
En midlertidig løsning kan være å gjenopprette fabrikkinnstillingene via menyen. Husk at du da må gjøre førstegangsoppsett på nytt i etterkant.
- Gå til "Min konto"
- Velg "Innstillinger"
- Velg "Enhetsinnstillinger"
- Velg "Info"
- Velg "Tilbakestilling til fabrikkstandard"
- Bekreft ved å velge "Tilbakestilling til fabrikkstandard"
Dette har vi fikset
Her har vi samlet en liste over feil som nylig har blitt rettet. Takk for at dere gjorde oss oppmerksom på disse. Hvis du fremdeles opplever noen av feilene kan du prøve å omstarte TV-boksen.
Den forsvunnede lyden skal nå ha funnet veien tilbake til de som mistet den. Med andre ord - lyden på Telia Play Box skal nå fungere som normalt.
Skjermen har nå sluttet å blinke. Den har også sluttet å være lilla. Takk for at dere gjorde oss oppmerksom på dette.
Saktegående svitsjing/bytte mellom kanaler er nå fikset, og alt skal være tilbake til normal hastighet.
Direkte-TV er tilbake på fremsiden, som gjør det litt enklere å finne dine lineære favoritter. Trykk pil ned og OK på fjernkontrollen, og vips, så er du der!
Nå kan du slette opptak av hele sesonger med ett klikk! I stedet for å slette episoder enkeltvis kan du igjen spare tid og krefter på å frigjøre din lagringsplass. Slik gjør du det:
- Trykk på serien du vil slette opptak fra
- Bla så til høyre og trykk på søppelbøtte-ikonet
- Velg så hvilken sesong du vil slette fra listen