Slik letes savnede opp med 5G

Når noen forsvinner, kan det handle om liv og død å finne dem fort nok. Som eneste operatør i Norden bruker Telia triangulering for søk og redning.

Dette er saken:

  • Hvert år gjennomføres et hundretalls søk- og redningsaksjoner
  • Om liv står på spill er tiden dyrebar
  • Triangulering lokaliserer savnede gjennom mobilsignaler
  • 5G fra Telia har gjort Norsk Folkehjelps søk mer effektive

Idet beskjeden kommer inn til Hovedredningssentralen, må det gjøres en rask vurdering av situasjonen. Hvis det er fare for liv eller helse, er det redningstjenestens oppgave å yte umiddelbar hjelp med de verktøyene de har. Blant de viktigste av dem er sporing av den savnedes mobiltelefon. I tilfeller hvor det er aktuelt, tar sentralen kontakt med Telia.

– Vi plikter å hjelpe med absolutt alt vi kan. Det eneste som gjelder er å hjelpe den personen som er i nød, sier Terje Lilleåsen. Han er Senior Manager ved Service Operations Center i Telia.

VIKTIG ARBEID: Senior Manager ved Service Operations Center i Telia, Terje Lilleåsen, kan fortelle at Telia gjør alt i sin makt for å bistå når personer blir meldt savnet.

En døgnbemannet redningsvaktgruppe i Telia er på vakt 365 dager i året, for å kunne bidra med å hjelpe redningstjenesten. I snitt redder de ett liv om dagen.

I disse kritiske situasjonene er Telia den eneste operatøren i Norden som aktivt bruker triangulering – å trekke ut et referansepunkt fra tre forskjellige basestasjoner og bruke det til å beregne den antatte posisjonen til den savnede personen.

Med traingulering har søkeområdene snevret seg inn fra mange kvadratkilometer til 100 kvadratmeter – nærmest en revolusjon innen søk og redning. Ved bruk av en portabel basestasjon festet til helikopter, kan lokasjonen nesten bli eksakt.

Når helikopteret kommer i nærheten av den savnedes telefon, hekter telefonen seg på denne basestasjonen og redningshelikopteret kan lese av posisjonen ned til 25-40 meters radius.

Terje Lilleåsen, Senior Manager ved Service Operations Center i Telia.

Digitalisert søk og redning

I tillegg til triangulering gir Telia søketeamene digitale løsninger og en sterk nettverksforbindelse. Den uavhengige organisasjonen Norsk Folkehjelp bruker Telias nettverk til mer effektive søkeoperasjoner i ca. 400 søke- og redningsoppdrag årlig.

TELIA FORENKLER SAVNETSØK:– Presis lokasjon er viktig for å få ressurser til rett sted så raskt som mulig, sier seksjonsleder i Norsk Folkehjelp Jonas Vikran Hagen. Foto: Norsk Folkehjelp

– Vi er avhengige av konnektivitet for å kunne se hvor mannskapene befinner seg under et søkeoppdrag. Det betyr at ledelsen enkelt kan sende hjelp til dem som har gjort en oppdagelse, og planlegge både eksisterende og nye oppdrag for søketeamet som er på jobb.

Teknologi bidrar til å redde liv.

Jonas Vikran Hagen, leder for Norsk Folkehjelp

God digital infrastruktur er avgjørende for å finne løsninger for samfunnet utfordringer. I Telia jobber vi med innovasjon gjennom partnerskap. Vi slår hodene sammen med både startups og etablerte selskaper, som ønsker å utforske mulighetene som ligger i vår teknologi; 5G, industriell IoT, mobilitetsdata, smarte bygninger, smarte byer, smart offentlig transport og nettverk.

Svaret på mange av vår tids største utfordringer ligger i digitalisering. Ved å samarbeide tett med andre som ønsker å benytte vår teknologi, skaper vi nye verdier for mennesker, selskaper og samfunnet.

Var denne siden nyttig?