Portering til Telia

Om kort tid bytter din arbeidsgiver mobiloperatør til Telia.

Du vil motta nytt SIM-kort i postkassen hjemme, eller på arbeidsplassen om det er avtalt. Det er viktig at du bekrefter at du har mottat SIM-kortet ved å svare på SMSen du får om dette. Du vil også motta en SMS fra Telia med informasjon om nøyaktig tidspunkt for portering noen dager før overgangen.
Ved porteringstidspunktet vil SIM-kortet fra dagens operatør slutte å fungere. Det er derfor viktig at du bytter SIM-kortet på rett tidspunkt og når det gamle slutter å fungere.

Alt du trenger å vite om overgangen

 

Merk deg tidspunkt for portering og husk å ha ditt nye Telia SIM-kort tilgjengelig denne dagen, også dersom du er på reise i utlandet.

  1. Noen dager før overgang mottar du en ekstra påminnelse på SMS fra Telia.
  2. Husk å kopiere dine kontakter i telefonen hvis du har kontaktlisten liggende på SIM-kort. iPhone-brukere trenger ikke kopiere kontakter, da alt ligger på telefonen.
  3. På overgangstidspunktet bytter du til nytt SIM-kort i din telefon og den er klar til bruk.
  4. Etter oppstart av telefonen mottar du velkomstmelding på SMS fra Telia.
  5. Les gjerne inn ny personlig melding på din talepostkasse. Les mer her.
    Om du ikke vil ha personsvar kan du deaktivere den. Se her.
  6. Se gjennom at du ikke mangler noe informasjon fra det gamle SIM-kortet ditt. Når du har forsikret deg om dette anbefaler vi å klippe i stykker/brekke det gamle SIM-kortet før det kastes.

Merk: Den eneste endringen for deg er at personsvarnummeret er nytt og at du må aktivere BankID på nytt. Hos de fleste endres nummeret til Personsvar automatisk, men det anbefales at du lagrer dette i telefonen slik du gjorde med ditt gamle personsvarnummer.
Det nye personsvarnummeret er 921 00 000.

På porteringstidspunktet opphører ditt nåværende abonnement. Du beholder ditt mobilnummer, men må bytte til Telia SIM-kort.

Når og hvordan får jeg mitt nye SIM-kort?

Deres IT-avdeling sørger for utsendelse/utlevering av SIM-kortene fra Telia. SIM-kortet sendes ut til din lokale kontaktperson, som har ansvar for videreformidling til hver enkelt mottaker.

Det er viktig at du bekrefter at du har mottatt SIM-kortet ved å svare på SMSen du får om dette.

NB Svar kun på SMSen om du IKKE har mottatt SIM-kortet (evt SIM-kortene) dine.

Du skal ha mottatt ditt SIM-kort via din lokale kontaktperson i god tid før portering. Hvis  du ikke har mottatt ditt nye SIM-kort, ta kontakt med din nærmeste leder.

Hvilken størrelse på SIM-kortet skal jeg velge?
Telia leverer multi-SIM til alle brukere, det vil si Nano, Micro og vanlig i ett og samme kort. Når du skifter SIM-kort ser du hvilken størrelse 
du har i dag – brekk ut samme størrelse.

Hvordan bytter jeg SIM-kort?

  1. Slå av telefonen. I de fleste telefoner finner du SIM-skuffen på siden
 eller toppen av telefonen. På enkelte mobilmodeller ligger SIM-kortet
 bak batteriet.
  2. Bruk et passende verktøy, nål eller utbrettet binders for å åpne SIM-skuffen.
  3. Bytt SIM-kort.

Telia og/eller IT-avdeling vil være tilstede på enkelte lokasjoner på porteringsdagen for å bistå med bytting av SIM-kort eller å svare på aktuelle spørsmål. Du kan i tillegg få nødvendig informasjon her:

  • Telia Kundesenter på telefon 92405051
  • Nærmeste Telia-butikk 
  • Mobilansvarlig i din bedrift

Når du har byttet SIM-kort vil du ikke kunne logge inn i nettbanken med BankID på mobil.

Du må derfor bruke kodebrikke for å logge på nettbanken første gang etter at du har byttet SIM-kort. Det kan hende du også må oppgi et personlig passord. Logg inn i nettbanken før du bytter SIM-kort for å se og eventuelt tilbakestille passordet.

Om du ikke har din kodebrikke, bestill ny via nettbanken din i dag. Det tar to til fire dager å få ny kodebrikke.

Når du har kodebrikke og personlig passord klart, bytt SIM-kort. Logg deretter inn for å aktivere BankID på mobil.

Du beholder alle appene på telefonen din. Etter byttet kan du slette apper som er tilpasset tjenestene fra din tidligere operatør (“Mitt Telenor” og “Mobilt Bedriftsnett”).

For å få fullt utbytte av ditt nye Telia-abonnement bør du installere disse appene:

Telia appen gir oversikt over mobilbruk. Det kan være kjekt å ha kontroll på bl.a. forbruk av mobildata.

Last ned Telia app

Last ned Mobil app i Google Play.
Last ned app i App store.

 

Telia Bedriftsnett mobilapplikasjon gjør at du enkelt kan sette over samtaler, styre egen tilgjengelighet og se om dine kolleger er opptatt eller tilgjengelige på telefon.

Last ned Telia Bedriftsnett app

Last ned Mobil app i Google Play.
Last ned app i App store.

 

Innhold som musikk, kontakter, bilder og lignende blir ikke berørt når du bytter SIM-kort.

Skulle du likevel mangle kontakter, skal de ligge lagret i ditt gamle SIM-kort. De må eventuelt kopieres til ditt nye SIM-kort.

Søk etter «Telia» i din app-butikk, og last ned applikasjonen «Telia».

Ved oppsigelse av abonnement i Telenor, eller hvis du bytter leverandør, mister du din inkluderte lagringsmengde og lagringsmengden din reduseres til 2 GB.

Dersom du bruker mer enn 2 GB lagringsmengde, får du et varsel i appen om at lagringsplassen er oppbrukt. I tillegg får du en SMS og en e-post om hvordan du kan kjøpe mer lagringsplass. Du må kjøpe mer lagringsplass for å kunne laste opp flere bilder og filer. 

Du kan også lagre alle bildene dine til Icloud (dersom du bruker Iphone) eller til Google Foto (fungerer både på iPhone og Android).

Google Foto er kostandsfritt om du velger høy kvalitet ved backup. 

Tvilling-SIM og data-SIM er tilknyttet ditt mobilabonnement, og vil slutte å fungere når abonnementet blir flyttet over til Telia.

Dersom du allerede har Tvilling-SIM og/eller data-SIM i dag, vil du motta nye kort sammen med Tale-SIM, tilsvarende de du har i dag.

Hva er Tvilling-SIM?
 Tvilling-SIM er et ekstra SIM-kort som er knyttet til mobilabonnementet ditt.

  • Kortet kan du for eksempel bruke i en ekstra telefon eller i bilen, dersom du har en bil med SIM-skuff
  • Du får anrop til alle telefonene samtidig, og du kan velge hvilken du ønsker å svare fra

Trenger jeg Tvilling-SIM?
Tvilling-SIM passer for deg som tilbringer deler av arbeidstiden i bilen, eller om du har en ekstra jobbtelefon.

Hvordan bestiller jeg Tvilling-SIM hvis jeg ikke allerede har det i mitt eksisterende abonnement?
Du bestiller Tvilling-SIM hos mobilansvalig i din avdeling.

Hva er data-SIM?
Data-SIM er et ekstra SIM-kort som er knyttet til mobilabonnementet ditt. Kortet kan brukes i for eksempel PC, Mac, modem eller lignende.

Med data-SIM kan du surfe på nettbrettet/PC med den datamengden du har inkludert i abonnementet ditt.

Trenger jeg data-SIM?
Data-SIM passer for deg som for eksempel har et nettbrett du benytter i jobbsammenheng.

  • Det kan også passe for deg som er mye på reise, og trenger å være på nett med din PC.
  • Når du surfer via data-SIM benytter du datamengden fra mobilabonnementet ditt.

Merk: En annen og enkel mulighet for nettilgang på PC er å bruke «delt internett» via mobiltelefonen din.

Hvordan bestiller jeg data-SIM hvis jeg ikke allerede har det i mitt eksisterende abonnement?
Du bestiller Data-SIM hos mobilansvalig i din avdeling.

Standardabonnementet inkluderer:

  • Fri tale (20.000 minutter pr. måned) og fritt antall SMS (20.000 SMS pr. måned)
  • Avtalt datamengde
  • Roam like Home (du kan ringe i EU-landet du er i og hjem til Norge, samt bruke av din inkluderte datamengde i EU, EØS og Sveits, som om du er hjemme)
  • Du blir varslet på SMS når 80 prosent av datamengden er brukt opp. Når du ikke har mer data igjen får du en ny datapakke om ikke annet er avtalt av din bedrift.
  • På Telia-appen kan du sjekke dataforbruket fortløpende. Appen lastes ned fra Google Play eller Apple Store.

Er du på reise på porteringsdagen, pass på å ha med deg det nye SIM-kortet og et ekstra reservekort. Du kan også utsette porteringen til du er tilbake.

Merk: Alle som planlegger en reise på porteringsdagen bes sende en e-post om dette til  mobilansvalig i din avdeling før avreise.

Noen telefoner er operatørlåst til operatør selv om det ikke er binding på abonnementet. Hvis det skulle vise seg at telefonen din har operatørslås, ta kontakt med din nåværende operatør for hjelp til å låse opp operatørlås.

 

Kontakt oss

Har du spørsmål i forbindelse med overgang til Telia eller når du skal bytte SIM-kort og evt står fast, kan du komme i direkte kontakt med oss på telefon, chat eller kontaktskjema.

Link til videomøte får du av den i din bedrift som er ansvarlig for overgang til Telia.