ForsidenMagasinetStartupVil ha mer bruk av dataspill i skolen
Elever bruker Wittario ute i skogen

Derfor kan dataspill gjøre at elever lærer mer

Undervisningen i norske klasserom er overraskende lite innovativ, viser forskningen. På Brevik skole sendes elevene ut med mobilen i hånden, for å bedre læringen – i ekte Pokémon Go-stil.  

Ny teknologi og digitale flater blir stadig viktigere i barn og unges hverdag. Men selv om mange norske skolebarn nå har iPads i sekken, og pandemien brakte med seg et kraftig byks i digitaliseringen, viser forskning fra Universitetet i Oslo at bruken av digitale hjelpemidler i undervisningen er lite innovativ

Klasserommene bærer i stor grad fortsatt preg av tradisjonelle undervisningsmetoder, men noe er i ferd med å skje. De siste årene har utallige nye pedagogiske dataspill for læring blitt lansert, og stadig flere implementeres i skolehverdagen.

En pionér i bruk av dataspill i undervisning er Magnus Henrik Sandberg. Han forsker på spillbasert læring og har mer enn 15 års undervisningserfaring fra ungdomsskole, videregående skole og lærerutdanningen ved NTNU. Og så synes han spill er gøy.

ERFAREN: Magnus Sandberg forsker på hvordan spill kan berike læringen på NTNU.

– Spill tilbyr en annen inngang til faget. Tidlig på 2000-tallet begynte jeg å bruke spill i samfunnsfag-, historie- og norskundervisning, forteller han.

På den tiden var spill noe som hørte fritiden til, og en distraksjon som lærere var litt irriterte på, ifølge Sandberg. Selv så han på spill som en berikelse i undervisningen.

– Det handler om å gjøre undervisningen relevant, og det kan spill hjelpe med. Som lærer får man også utløp for kreative sider, sier Sandberg.

I prinsippet kan nesten alle spill brukes til læring, mener Sandberg – det handler bare om å finne veien inn.

Det handler om å gjøre undervisningen relevant, og det kan spill hjelpe med.

Magnus Sandberg, NTNU

– Hvordan tror du spillbasert læring blir fremover?

– Nå brukes VR og AR i mye større grad enn tidligere, så hvilken rolle de får blir interessant å se. Læring bør være situert, slik at du lærer i en kontekst der det er meningsfullt. Det kan spill virkelig bidra til, understreker Sandberg.

Nettopp det er bakgrunnen for læringsappen Wittario, som nå en rekke skoler har tatt i bruk. Blant dem er Brevik skole i Vestby kommune.

Enklere å forstå matte

Skolegården deres ligger idyllisk til med skog og sjø rett utenfor inngangsdøren. Tre jenter, sittende på huk, jobber iherdig med å løse en av matteoppgavene i skogen — ved hjelp av mobilen.

De må forklare at 2/3 er det samme som 4/6, og for å gjøre det har de samlet sammen 20 kongler og noen pinner.

Knips-Knips-Knips. Brøken er klar. Jentene tar et bilde hver.

Wittario_telia_elever_600x400.jpg

ENKELT: Alt man trenger for å kunne spille Wittario, er en telefon eller et nettbrett med 4G eller 5G.

— Jeg synes at det har blitt mye enklere å forstå matte, sier en av dem og kaster seg over den neste oppgaven med AR-teknologi.

Hun skrur på kameraet på telefonen og fører linsen over skoglandskapet. Plutselig dukker det opp et virtuelt element på skjermen.

— Fordelene med Wittario-appen er at elevene får nye typer oppgaver, nye måter å tenke på ved å lese, skrive, ta videoer og bilder, sier mattelærer Anders Duc Hoai Nguyen, som står på sidelinjen og følger med på elevene spille i skolegården.

Snart vil klassen, bestående av 24 elever, gå inn i klasserommet igjen for å vurdere resultatene etter matteundervisningen – fullspekket av fysisk aktivitet og nye læringsmetoder i frisk luft.

«Pokémon Go» med læringsinnhold 

Uteskole, digitale nyskapninger og grensesprengende læringsteknologi har fått en sentral plass i Brevik skole; med læringsappen Wittario i spissen utfordrer lærerne elevens skoletretthet med digitale spill.

— Wittario er utendørs spillbasert læring for skole og bedrift. Folkelig sagt, så er det egentlig Pokemon Gó med læringsinnhold, utdyper Bjørn Henry Christensen, lærer og spillpedagog i Wittario.

Det var i 2016 at han som lærer ved Krapfoss skole så hvor engasjerte elevene ble av å ha uteskole med undervisningsopplegg basert på Pokemon Gó. Det gjorde han skråsikker på at digitale nyskapinger og grensesprengende teknologi også har en plass i skolen.

Witterio_telia_telefon_600x400.jpg

VIRUTELLE ELEMENTER: Wittaro-spillene har AR-elementer i seg og ligner litt på Pokémon Go.

I dag jobber han i selskapet som gjør digital og spillbasert undervisning mulig for både skole og bedrifter.

— 97 prosent av alle elever mellom 9 og 18 år har en mobiltelefon og skolen har et ansvar med tanke på å prøve å skape den digitale kompetansen hos elevene. Da nytter det ikke å drive med mobilforbud. Man bør heller ta enhetene inn i skolen, jobbe med dem og skape læringsinnhold. Men det er veldig viktig at det er pedagogikken, som lærerne holder i rattet på, som skal styre teknologien og ikke omvendt, sier Christensen.

Firmaet har opplevd stor vekst de siste månedene. Etter lanseringen i mars 2021, har de nå 500 skoler som kunder. Men det er ikke bare utdanningssektoren de har fokus på, Wittario benyttes også av kunder innenfor HR og til spillbasert markedsføring. 

Det er veldig viktig at det er pedagogikken, som lærerne holder i rattet på, som skal styre teknologien og ikke omvendt.

Bjørn Henry Christensen, Wittario

Det store potensialet i tjenesten er blant årsakene til at Wittario har fått plass i mentorprogrammet Telia Startup, som bidrar til å løfte frem gründere som benytter kommunikasjonteknologi på nye og spennende måter.

Det har gitt gründerne nyttig drahjelp.

– Gjennom Telia Startup har vi fått bra kompetansepåfyll og utvidet nettverk innen digital markedsføring, PR, forretningsutvikling og kapitalinnhenting. I tillegg har vi fått bistand og midler til å markedsføre Wittario i Norge, samt gratis tilgang til en del av Telia sine tjenester. Det har vært verdifullt for oss, sier administrerende direktør og gründer Lars Gunnar Fledsberg.

Slik fungerer Wittario


Appen er et verktøy som kombinerer den tusen år gamle læretradisjonen med lesing og lytting med nye teknologiske muligheter, slik som AR-teknologi. Wittario er en innholds-og- spillportal som vekker lærelysten. Du kan velge et ferdigprodusert spill eller du kan designe egne for ditt læringsformål. Appen er tilgjengelig på  App Store og  Google Play

Over 400 spill i biblioteket 

— Da kan dere bla opp på side 36 og 37 i mattebøkene deres! 

Mattelærer Anders Duc Hoai Nguyen ser utover klasserommet mens små fingre blar befalende gjennom sidene i matematikkbøkene. Et vanlig scenario hos mange skoler med et tradisjonelt klasserom, men for Brevik skole er dette altså bare én av undervisningsformene.

Wittario_telia_Nguyen_elev_600x400.jpg

TRADISJONELT KLASSEROM: Lærer Anders Duc Hoai Nguyen kombinerer Wittario med tradisjonell undervisning.

— Jeg tror at elevene forstår mattepensumet bedre når de i tillegg får visualisert oppgavene gjennom Wittario-spillet. Fordelene med appen er at elevene får nye typer oppgaver, nye måter å tenke på, de kan samarbeide og få litt frisk luft, forklarer Nguyen.

Nguyen, som har brukt Wittario i et år, synes at det er lett å tilpasse spillundervisningen til all slags pensum. I Wittario kan han lage egne spill eller benytte seg av et innebygd bibliotek med over 400 spill.

— Det er veldig enkelt!

Ønsker å ta i bruk appen i alle trinn 

— Det er veldig mye stillesitting i dagens samfunn, men med denne appen kan vi lage undervisningopplegg som gjør at elevene kan gå rett utenfor skoledøren, være i aktivitet og kombinere det med læring, sier Line Lofstad Andersen, rektor ved Brevik skole.

Wittario_telia_rektor_600x400.jpg

DIGITAL SKOLE: Rektor Line Lofstad Andersen sier at dagens skole er nødt til å omstille seg i takt med samfunnet forøvrig, som blir mer digitalt. — Elevene vi har på skolen i dag er vokst opp i en digital verden. Det er vi som skole nødt til å henge med på, sier hun.

Så langt har kun de eldste barna i 6.- og 7. trinn, totalt 70 av 270 elever, benyttet seg av verktøyet. Appen har vist seg å gi positive utslag på elevenes mestringsfølelse og motivasjon.

— Vi ser at elevene er mer motiverte enn når de sitter med tradisjonell undervisning i et klasserom. Elevene er aktive i sin egen læring og opplever at de er på en plattform de er kjent med fra før av.

Derfor kan Andersen røpe at de nå planlegger å inkludere flere klassetrinn. 

— Læringsinnholdet i appen kan tilpasses til alle fag og alle trinn. Det er egentlig bare lærerens fantasi som setter begrensninger.

Var denne siden nyttig?