ForsidenMagasinetStartupDette er Telia Startup
Startup med grundere står rundt et bord

Telia Startup: Et mentorprogram for gründere som våger å utfordre

— Vi kan være en digital tilrettelegger, sier Kenny Hognestad i Telia. Hvert år får et utvalg nyoppstartede bedrifter plass i mentorprogrammet, og får nyte godt av tjenestene og kompetansen i Telia. 

Verden hadde ikke kommet videre uten noen sprø ideer og kraften til å faktisk gjennomføre dem. Men å starte egen bedrift krever stå-på-vilje og en hel del mot for å lykkes, uansett hvor genialt produktet er eller hvor mye kompetanse du har med deg som gründer.

Gjennom mentorprogrammet Telia Startup får nyoppstartede bedrifter Telias kompetanse og tjenester i ryggen, i form av kvalifisert rådgivning og kommunikasjonsteknologi i verdensklasse. 

— Vi ønsker å hjelpe gründerne med å lykkes, uten at de skal føle at vi stiller noen betingelser som hemmer dem. Det er viktig for oss! sier Kenny Hognestad, forretningsutvikler og ansvarlig for Telia Startup.

telia-5g-lab-kenny.jpg

ENGASJERT: Kenny Hognestad synes det er givende å jobbe med startups, og understreker at læringen går begge veier.

— Det er mange gründere som prøver å skape nye ting med teknologi. Vi har en teknologisk infrastruktur som er viktig, og kan være en digital tilrettelegger, sier Hognestad.

Sammen med kollega Charlotte Heyerdahl jobber han tett med startupene gjennom mentorprogrammet.

— Det er givende å kunne bidra til at andres virksomheter kan vokse gjennom å utforske mulighetene med kommunikasjonsteknologi, forteller Heyerdahl.

pebble_icon-01

Telia Startup


  • Et mentorprogrammet for nye selskaper i vekst, som vil skalere sine forretningsideer på kommunikasjonsteknologi.
  • Startupene må søke om en plass i programmet, som strekker seg over 12 måneder. De utvalgte bedriftene presenteres ved årsskiftet.
  • Startupene får kostnadsfri tilgang til en rekke av Telias produkter og tjenester. I tillegg kan de benytte seg av kompetanse fra flere fagfelt, som for eksempel infrastruktur, tilkobling og teknologi, veiledning på finansielle løsninger, logistikk, salg og markedsføring. 

Økende interesse for mentorprogrammet

Mentorprogrammet tar hvert år inn et lite knippe startups, som på ulikt vis benytter kommunikasjonsteknologi på en spennende måte — og tar verden fremover!

—Det er inspirerende å kunne bygge nettverk på denne måten, dele kunnskap og åpne dører for hverandre. Alle store selskap har en gang vært små de også. Så det å kunne hjelp startups i en tidlig fase er både viktig og spennende, sier Heyerdahl.

Eagl-startup-mentorprogram.jpg

AMBISIØSE: Startupen .EAGL bruker både nettverk og IoT-løsninger for å digitalisere golfbransjen. Gjennom 2021 jobber de tett med Telia. 

Fra Telia Startup ble lansert i 2019 har interessen økt, og antallet søkere for mentorprogrammet har firedoblet seg.

— Det er stor bredde i søkere, og det har også vært viktig for oss å inkludere ulike type bedrifter i programmet, forteller Hognestad.

— Men de skal kunne skalere på kommunikasjonsteknologi, det er et viktig kriterium. 

5G og IoT er for mange bedrifter nøkkelen, for å kunne oppnå det fulle potensialet i løsningene de utvikler. Mulighetene er uendelige, og mange nye initiativer vil kunne ha stor betydning for samfunnet vårt.

Hark-tech2.jpg

SMARTERE STRØM: Ved hjelp av startupen Hark Technologies strømmåler, kan forbrukerne ta styring over eget forbruk — og er slik en spennende partner for Telia gjennom startup-programmet.

Gode gründer-ideer og kunnskapsutveksling

Hognestad og Heyerdahl jobber tett med store og små bedriftskunder, og ser behovene for utvikling i mange sektorer. Og selv om Telia leverer på mye, legger de ikke skjul på at de alene ikke kan levere på alt.

Nyoppstartede virksomheter med kreative løsninger, som benytter kommunikasjonsteknologi på nye måter, er helt nødvendig for å bevege oss fremover.

Og de ferske startupene er heller ikke de eneste som lærer noe av mentorprogrammet.

— Vi lærer mye av startupene, også! Selvfølgelig. De har en smidighet, ureddhet, innsatsvilje og evne til å tenke utenfor boksen, som passer veldig godt med våre verdier i Telia. Det hjelper oss å holde oss sharp, sier Hognestad.

Var denne siden nyttig?