Telia Startup: Dette fungerer best i pitcher

Å pitche for investorer kan være nervepirrende, da mye står på spill. Her får du tips til hva du bør gjøre – og ikke gjøre – for å lykkes.

Alle startups er på et tidspunkt avhengig av å skaffe investorer. Det å skulle selge ideen sin for fremmede mennesker med makt til å avgjøre skjebnen til startupen, kan for mange være skummelt.

Når så mye står på spill, er det ikke rart man blir nervøs. De som har vært igjennom dette mange ganger, er mer fortrolige – og har naturlig nok lært seg mye om hva som fungerer og ikke fungerer. Vi spurte deltakerne i mentorprogrammet Telia Startup om å dele sine beste tips.

pitch presentasjon.jpg

Få fram budskapet

– Det aller viktigste er å få fram budskapet presist, tydelig og konkret, mener Hans Petter Bye Stien, grunder av EasyGrowth.

– Altså: Hva er produktet? Hvilket behov fyller det? Hvem er kunden? Ikke kompliser ting unødvendig i fremlegget, men heller besvar det gjennom eventuelle spørsmål fra tilhørerne, råder Bye Stien.

Forbered deg godt

– Når du forbereder deg, er det lurt å tenke på hvem du skal snakke til. En investor alene er noe helt annet enn hvis du pitcher på en scene eller en stor arena, sier Learnlink-gründer Tellef Tveit.

– Så må du tenke på hva som er verdifullt og viktig for dem, og ha svarene på det. En investor vil også se regnestykket; hvilke tall har du som backer dette?

Hvis du har en historie knyttet til det problemet du ønsker å løse, så fortell den! råder Tveit.

– Det kan være hvorfor du begynte å jobbe med dette, eller noe som forklarer hvorfor det er et viktig problem å løse.

LearnLink Tellef Tveit gründer.jpg

Tellef Tveit i LearnLink.

Når det gjelder selve presentasjonen, mener Tveit du bør se om det er noe du kan gjøre for å skille deg ut.

– Min erfaring er også at det fungerer best å bare ha ett element per slide, altså én setning, graf eller eller ett bilde. Det er viktig at budskapet kommer fra deg, ikke fra presentasjonen.

Humor og power posing

Hans siste tips er å preppe på hvordan du kan være den beste versjonen av deg selv på scenen: – Gjør deg stor og klar! Vi har alltid brukt power posing. En gang gjorde vi det på et bad før en presentasjon der blant annet kongefamilien skulle være til stede. Da kom plutselig Odd Reitan inn! Han lo godt. Men for oss fungerer det, sier LearnLink-gründeren.

Heimdallpower pitch.jpg

Brage Johansen i Heimdall Power.

Brage Johansen i Heimdall Power mener at litt humor er viktig i en pitch.

– Det demonstrerer at du som presentatør har god kontroll på temaet, og det hjelper publikum å huske pitchen. Men vitser må tenkes gjennom, times godt og det bør ikke være for mye av det, understreker Johansen.

Følg opp hver enkelt investor

Frode Børli i CompanyCast er også en erfaren pitcher. Han understreker at det er viktig å velge pitchekonkurranse med omhu.

– Spesielt hvis de annonserer at det skal kåres en vinner. Mange slike pitchekonkurranser er bare satt i stand fordi det er "kult" og "hipt" av folk som egentlig jobber med noe helt annet enn å hjelpe gründere med å finne finansiering.

Frode CompanyCast.jpg

Frode Børli i CompanyCast.

– Det går mye tid til forberedelser, og når mange er med er det vanskelig å vinne, selv om du kanskje har den mest levedyktige ideen.

Likevel kan det være verdt å være med, mener Børli.

– Alle investorer er forskjellige, og noen kan være uenig med flertallet som avgjør konkurransen. Derfor bør du, selv om du taper, følge opp hver enkelt investor etterpå. Kanskje blir det full klaff!

De beste pitchene er uformelle, etter Børlis erfaring. – De går flytende, fordi du har en gjennomtenkt ide. Du har svar på spørsmålene som investoren måtte ha, fordi du virkelig har jobbet med forretningsplanen din.

Han vil også advare om at det kan være ubehagelig å pitche.

– Jeg har sett investorer sitte og snakke med hverandre om andre ting, mens gründere presenterer for dem.

Pitche-råd:


  • Forbered deg godt
  • Tilpass presentasjonen etter hvem du skal snakke til
  • Ha et tydelig budskap
  • Hold presentasjonen enkel: Kun ett element per slide
  • Bruk gjerne en personlig historie – og humor
  • Velg konkurranser med omhu, og følg opp hver investor etterpå

Var denne siden nyttig?