Foto: Norsk Folkehjelp
HVER MINUTT TELLER: Ved å digitalisere metodene for søk, kan letemannskapet spare verdifull tid i kritiske situasjoner. Foto: Ida Kroksæter

For Norsk Folkehjelp er mobilnettet livsviktig

Sjelden ser vi betydningen av et sterkt nett tydeligere enn når krisen rammer. Norsk Folkehjelp benytter Telia sitt nett for mer effektive leteaksjoner. Det redder mange liv.

Det var en gang vi gikk manngard når noen var savnet. Det er visst ikke så veldig lenge siden heller. At hele samfunn gikk side om side gjennom terrenget for å finne den eller de som var blitt borte. Det skjer jo faktisk fremdeles, uansett hvor "gammeldags" det kan høres ut. 

For det er klart at i 2021 må det finnes mer effektive og smarte metoder for søk. Og det gjør det jo, selvfølgelig. Å ta i bruk nettet er livsviktig for leteaksjoner. 

- Tiden det tar før vi finner en som er savnet, kan ofte være avgjørende for om vedkommende overlever. Når en person blir meldt savnet, vet vi som regel i hvilket område vi skal lete, men områdene er ganske ofte store og uoversiktlige, forklarer Harald Wisløff.

Han er en av 2000 frivillige i Norsk Folkehjelp, og har et tresifret antall leteaksjoner bak seg. Siden 2013 har han jobbet som operativ leder i organisasjonen.

norsk-folkehjelp-harald-wis2.jpg

PÅDRIVER: Harald Wisløff er blant dem som har tatt initiativ for å digitalisere leteaksjonene til Norsk Folkehjelp.

Betydning av et sterkt og stabilt nett er sjeldent så åpenbar som når vi står midt i en aktiv leteaksjon. Mobilsignaler kan være med på å lokalisere den savnede med god presisjon. Og om det så ikke er noen mobilsignaler å søke etter, kan letemannskapet organisere seg smart og effektivt ved hjelp av digitale løsninger. 

Mobilnettet har revolusjonert redningstjenesten

Statistikk viser at nær 25 prosent av de som meldes savnet, blir funnet omtrent 300 meter fra der de sist ble sett. For 75 prosent er det derimot snakk om større avstander – og områder. Frem til for få år siden benyttet Norsk Folkehjelp seg av «gammeldagse» løsninger, som både gjorde forarbeidet og selve leteaksjonen tidkrevende og ineffektiv.

— Vi måtte fysisk samle letemannskapene, fordele leteområder mellom dem – og dele ut papirkart eller laste inn søkeområdenee på GPSer. Nå kan vi derimot sende mannskapene rett ut i felt, og når de kommer frem til søkeområdet ligger kart over området klart til å lastes ned via Telia sitt nett på nettbrettet hvert lag har med seg, forklarer Wisløff.

I tillegg har operativ leder og lagledere, takket være stedsnøyaktighet, full oversikt over hvor letemannskapene befinner seg og hvilke områder det er søkt i uten funn. Det gjør at man enkelt og effektivt kan lede letemannskapene videre til nye søkeområder.

Wisløff var selv en av pådriverne for moderniseringen og digitaliseringen i Norsk Folkehjelp. Ved hjelp av en spesialutviklet programvare fra USA og Telias mobilnett, har man kunnet ta i bruk metoder som har ført til mange vellykkede redningsaksjoner – og dermed også reddet liv. 

norskfolkehjelp-telia-leteaksjon-mobilnett1.jpg

SMARTERE LETEAKSJON: Ida Tveiten og Kristian Lien i Norsk Folkehjelp benytter nettbrettet fra Samsung tilkoblet Telias nett, for å orientere seg underveis i søk. Foto: Ida Kroksæter

— Mobilteknologi gjør redningsaksjonene enda mer effektive. Digitale kart og et samkjøringssystem på nettbrett, gjør at de ulike redningsgruppene kan koordinere med hverandre og oppdatere status underveis i redningsaksjonen gjennom mobilnettet, utdyper han. 

For å kunne benytte seg av moderne teknologi er nettverksdekning helt avgjørende. 

— I slike situasjoner blir det veldig tydelig hvor viktig mobilnettet vårt er. Det er dette som holder oss i gir, som viser at vi må fortsette å utfordre og aldri ta til takke med at nettverket er bra nok. At vi må fortsette å jobbe beinhardt for å levere et robust mobilnett og tjenester i verdensklasse, sier Pedram Bagheri, som jobber med å styrke nettverket til Telia.

Telia har, i samarbeid med Samsung, delt ut over 200 nettbrett og SIM-kort til redningsmannskapet i Norsk Folkehjelp, slik at man har kunnet ta i bruk teknologien i felt. I tillegg vil Telia utstyre enda flere letemannskaper med dataSIM-kort. 

— At Telia tar kostnaden for mobildata-abonnementene, gjør at vi isteden kan bruke penger på viktig redningsmateriell og mer tid på å redde liv, sier Wisløff.

Hva og hvem er Norsk Folkehjelp?


Redningstjenesten i Norsk Folkehjelp består av alle mulige personer. Det er ingen fasit på hvem eller hvordan man er. Felles for mannskapene er et sterkt indre ønske om å bidra.

Redningstjenesten i Norge er basert på frivillighet. I Norsk Folkehjelp er det over 2000 frivillige fordelt på 70 redningslag.

Norsk Folkehjelp var blant annet sentrale i redningsaksjonen på Gjerdrum.

 

Var denne siden nyttig?