Utenfor arrangementet

Hvordan Holmenkollen Skifestival AS og Oslo kommune fikk verdifull publikumsinnsikt fra et arrangement uten publikum.

I alle byer setter innbyggerne pris på små og store arrangementer, som bringer nye besøkende og inntekter til byen. Oslo kommune støtter aktivt mange forskjellige arrangementer, alt fra friluftskonserter til verdensmesterskap (VM) i Holmenkollen.

Da covid-19 gjorde det nødvendig å stenge publikumsarenaen, brukte arrangøren Holmenkollen Skifestival AS Telia Crowd Insights til å forstå hva som skjedde utenfor arrangementet – og hva det betydde for byen deres.

Holmenkollen 600x338.jpg

Verdenscupen i langrenn, også kjent som Skifest og Raw Air, arrangeres av Holmenkollen Skifestival AS på sagnomsuste Holmenkollen utenfor Oslo. Det er en av de største årlige begivenhetene i Norge og pleier å samle mer enn 80 000 mennesker i mars, både inne på publikumsarenaen og i skogen rundt.

I mars 2020, dagen før arrangementet startet, ble Oslo kommune tvunget til å forby store folkeansamlinger for å begrense spredningen av covid-19. Det ble bestemt at konkurransen skulle gjennomføres, men uten at publikum fikk lov til å gå inn på stadion.

Først så det ut som om dette ville legge en demper på et nyskapende prosjekt som Arena Oslo skulle gjennomføre sammen med blant andre Oslo kommune og arrangøren.

Prosjektet hadde som mål å bruke data om folks bevegelsesmønstre til å forbedre sikkerheten for publikum ved å samle inn reelle data og sammenlikne dem med estimatene. Men de oppdaget snart at det var mye de kunne lære uten at det var én eneste tilskuer på tribunene.

 

Det er en rekke ulike aktører i Oslo som trenger denne typen innsikt. Hvis de kan dele disse dataene, og dele analysene, kan de samarbeide om å forbedre opplevelsen og sikkerheten, ikke bare for de besøkende, men også for innbyggerne i Oslo under arrangementene.

Stine Ore ved Kulturetaten i Oslo kommune

Arena Oslo er et nettverk av 45 offentlige, private og akademiske organisasjoner som jobber for å få til mer kunnskapsdeling, nyskaping og bærekraft mellom ulike bransjer, slik at man kan utvikle Oslo som et smart reisemål.

Dette konkrete prosjektet førte sammen Oslo kommune, Holmenkollen Skifestival AS, IKT-Norge og Mobile Technology Lab ved Høyskolen Kristiania for at de skal samarbeide med Telia om å få en bedre forståelse av – og mer detaljert informasjon om – hvordan folk forflytter seg til, i og rundt populære arrangementer i Oslo-området.

Det har vært flott å samarbeide for å få bedre innsikt i hvordan man planlegger for transport av store menneskemengder til et mega-arrangement som verdenscupen i langrenn, men også å lære å bruke nye løsninger for å øke sikkerheten og beredskapen.

Fredrik Syversen, konstituert administrerende direktør i IKT-Norge.

Detaljert innsikt fra anonyme data 

Målet med prosjektet var å forstå hvordan publikum reiste til og fra hendelser, og hvordan de beveget seg under arrangementene. Dette ville gjøre det mulig for arrangørene å tilby sikrere og mer bærekraftig transport og en bedre plassering av støttefunksjoner som toaletter og sikkerhet.

Men de trengte også å sikre folks personvern. For å oppfylle disse kravene fikk Telia i oppdrag å levere Crowd Insights (innsikt om folkemengder) fra to datakilder:

Ved hjelp av aggregerte data fra mobilnettet ble det samlet inn bevegelsesdata fra Holmenkollen stadion, Marka (skogen nord for arenaen) og resten av kommunen. Disse datasettene er basert på Telia-abonnenter, men ekstrapolert for å dekke hele befolkningen basert på Telias markedsandel i Norge.

De kan vise hvor folk kommer fra, antall unike besøkende per dag og per time og hvor Holmenkollen-publikummet gikk etterpå.

Mer detaljert bevegelsesinnsikt innenfor arenaen og omkringliggende områder ble samlet inn fra Wi-Fi-probedata. Disse dataene ble samlet inn fra 30 Wi-Fi-sonder som var plassert i trekasser forskjellige steder i Holmenkollen-området.

Sondene teller alle besøkende med Wi-Fi-aktiverte enheter som passerer, og kan gi innsikt om besøksveier, hvilke konkrete soner i området som tiltrekker seg flest mennesker, og hvilke innganger og utganger som brukes mest.

Virkningen av å stenge arrangementet for publikum

Virkningen av å stenge for publikum.png

Fordi folks bevegelsesmønstre kan utvinnes av historiske data i Telias nettverk, kan man tydelig se den samlede virkningen av å stenge arrangementet for publikum. Besøkstallene falt med 47 % fra 2019 til 2020.

Samtidig viste dataene at det fortsatt var mange som deltok i den uoffisielle feiringen utenfor selve arrangementet. Det var bevegelsene til disse besøkende som Arena Oslo-prosjektet ønsket å forstå bedre.

Arrangementet utenfor arrangementet

De uoffisielle feiringene som følger Holmenkollen-arrangementet er en tradisjon som går langt tilbake. Besøkende samles i området nord for arenaen for å heie på langrennsløperne.

Mange blir værende for å feste og campe. Selv om det offisielle arrangementet ble stengt for tilskuere, gikk det uoffisielle arrangementet omtrent som før – og tradisjonen levde videre.

En av de største utfordringene i Holmenkollen er å få en forståelse av publikum som oppholder seg i Marka-området, like utenfor billettområdet. Vi har ikke data om dette publikummet, siden de ikke kjøper billetter, og vi vet ikke på forhånd hvor mange som kommer. Derfor er det svært vanskelig å planlegge. Med data som dette får vi helt uvurderlig informasjon som gjør oss bedre rustet til å optimalisere beredskapen i området

Stine Stenseth, prosjektleder arena og festival, Holmenkollen Skifestival AS. 

Innganger til det "uoffisielle" arrangementet

Innganger til det uoffisielle arrangementet.png

Hvordan optimalisere arrangementopplevelsen

For en arrangør som Holmenkollen Skifestival AS er innsikt fra denne typen data uvurderlig når de skal planlegge bemanningen og sikkerheten.

Ved å forstå hvor mange mennesker som oppholder seg på ulike områder til forskjellige tider, hvordan de beveger seg, og hvilke innganger og utganger de bruker, er man i stand til å planlegge bedre for de besøkendes behov.

Dette inkluderer hvor man skal plassere offentlige toaletter eller matboder, og hvor man skal sette ut vektere og annet personell.

Ved å forstå hvor køene dannes og når det er størst trengsel, kan man også samarbeide med transportleverandører for å skape en smidigere opplevelse. 

Dette gir oss bedre beredskap og gjør det lettere å optimalisere ressursene, for eksempel ved å sette inn tiltak for å redusere køene og optimalisere opplevelsen. Og det gjør det mulig for oss å presentere reelle data for partnere og andre interessenter etter arrangementet. Med denne innsikten har vi kvantifisert data om hvordan publikum beveger seg, hvor de oppholder seg, hvor de kommer fra, osv. Det betyr at partnerne kan kommunisere med den konkrete målgruppen de ønsker å nå, slik at de får optimal nytte av samarbeidet med oss.

Stine Stenseth, prosjektleder arena og festival, Holmenkollen Skifestival AS.

Forstå virkningene utover arrangementet: "Holmenkollen-effekten"

Begivenhetene under Holmenkollen Skifestival og alle gjestene disse tiltrekker seg, bidrar betydelig til den samlede økonomien i Oslo.

Når folk besøker en by for å delta på et bestemt arrangement, bruker de gjerne tid og penger også på andre ting i byen.

Det kan være vanskelig å vite akkurat hvor de bruker tiden og pengene sine, og å måle hvilken innvirkning dette har på de ulike delene av byen. Dette er enda et område der data om folks bevegelsesmønstre kan gi verdifull innsikt.

Besøkende som også drar på byen

 

2019
13 115 personer besøkte Holmenkollen og deretter Oslo sentrum

2019.png

 

2020
2615 personer besøkte Holmenkollen og deretter Oslo sentrum

2020.png

 

Nettoeffekt: På grunn av covid-19 var det 80 % nedgang i antall besøkende fra 2019 til 2020

Med data fra Telia Crowd Insights er det mulig å se hvor publikum går etter arrangementet. Drar de på byen? Hvordan kommer de seg dit? Blir de værende i området over natten, eller drar de rett hjem? Sammenlignet med året før kunne vi se at 80 % færre besøkende tok seg ned til sentrum av Oslo. Vi håper det blir litt mer normalt neste år.

Stine Ore ved Kulturetaten i Oslo kommune

 

 

Kontakt oss

Fyll ut skjema og vi vil kontakte deg så snart som mulig.

 

Var denne siden nyttig?