Ung blid kvinne ved datamaskin i moderne kontorlandskap

6 typiske behov Telia hjelper startups med

Reisen fra god idé til lønnsom business er brolagt med muligheter og utfordringer side om side. Akkurat hvor befinner din startup seg nå - og hva er behovet for å komme videre?

Hvert år tar en rekke startups kontakt med Telia med ønske tilgang til tjenester, kompetanse eller teknologi. I de aller fleste tilfeller er dette spennende henvendelser for Telia, forteller Kenny Hognestad i Telia Next og kontaktperson for mentorprogrammet Telia Startup.

– For oss er det interessant å hjelpe startups som trenger Telia for å kunne løse reelle utfordringer for bedrifter, folk flest eller andre samfunnsaktører. Kommunikasjonsteknologi spiller en nøkkelrolle når noen vil skape viktige forbedringer i samfunnet. Vi prøver å møte startupene på deres ambisjonsnivå, med et samarbeid som bidrar til at de kommer videre, sier han.

Telia Kenny Hognestad.jpg

Kenny Hognestad er strategidirektør i Telia Next og kontaktperson for mentorprogrammet Telia Startup. 

Hognestad forteller at behovene selskapene kommer til Telia med, ofte avhenger av hvilken fase av startup-reisen de befinner seg i.

Han har identifisert de 6 mest typiske behovene startups innenfor teknologi har når de tar kontakt, og beskriver her hva Telia vanligvis kan bidra med:

FØRSTE FASE: UTFORSKER POTENSIALET
1. Startupen har en idé, men trenger gode råd

I starten brenner man ofte for å løse et problem eller man har en god idé og lurer på hva som er neste steg; hvordan komme seg videre?
– Det vi kan bidra med i denne fasen, er å gi synspunkter på selve idéen, og at vi deler noen erfaringer basert på vår kjennskap til kundenes behov. Andre som kommer til oss i en tidlig fase vurderer pilotprosjekter eller har kanskje den første potensielle kunden i sikte. Da ser man at løsningen eller idéen kan skape reell verdi. Ganske mange er i denne fasen når de kommer til oss, og da bidrar vi med svar på konkrete spørsmål eller hjelp til å løse spesifikke utfordringer.

2. Startupen trenger akutt hjelp for å løse et pilotprosjekt

Startupen har fått et pilotprosjekt, gjerne sammen med den første potensielle kunden eller med offentlig støtte. Det er en konkret case å løse, og alle ivrer etter å komme i gang.
– Her er det vanlig at startupen klamrer seg litt til pilotkunden og er så glade for å gå i gang, at de gjerne har sagt til kunden «dette skal vi løse». Så oppdager de at de trenger litt hjelp. Er løsningen basert på kommunikasjonsteknologi, mobilløsninger, mobilnett eller datateknologi, kommer de til et selskap som Telia. De trenger typisk hjelp til å forstå teknologien bedre, hjelp til å vurdere brukeropplevelsen, hjelp til å forstå teknologiske begrensninger eller hjelp til testing. De har et konkret problem og trenger hjelp raskt!

ANDRE FASE: UTNYTTER MULIGHETENE
3. Startupen vil utforske teknologi

Noen startups er sterkt teknologidrevet og vil teste og utforske litt ekstra. Det forskes og utvikles på mange teknologiske områder, og det er stort fokus på innovasjon i mange bransjer og fagområder. Ofte trenger man å utnytte kommunikasjonsteknologi til dette arbeidet, spesielt i arbeidet med innsamling, overføring eller analyse av data.
– Disse startupene kommer til oss fordi de vil utforske eller optimalisere. Nå som 5G skal supplere 4G, stiller mange seg spørsmålet: hva betyr det i praksis? De vet at det betyr høyere opplastning, raskere nett, mindre forsinkelse, men so what? De som kommer til oss ønsker gjerne både å utforske og utfordre teknologien, de vil ha faglig diskusjon, å sparre med teknologiekspertene, få tilgang til et testmiljø og kanskje også bli kjent med andre teknologiselskaper som vi samarbeider med. De trenger et nettverk av eksperter som hjelper dem å finne gode svar på spørsmål de selv sitter med, men også eksperter som stiller andre nødvendige spørsmål de har glemt å tenke på.

EasyGrowth gründere.jpg

Hvert år inviterer Telia startups som bruker kommunikasjonsteknologi for å løse utfordringer til å søke plass i Telia Startup. Her er gründerne i EasyGrowth. 

4. Startupen vil ha tilgang til kunder

Noen startups har mest fokus på å komme i kontakt med relevante kunder. Hvis man er gründer for første gang, med en liten og ukjent bedrift, er det en tøff jobb å banke på dører eller ta «kalde samtaler» til potensielle kunder.
– Disse selskapene trenger typisk hjelp til å åpne døren til kunder som kan ha nytte av å treffe dem. Med litt enkel «matchmaking» kan vi i Telia bidra til en vinn-vinn-vinn for alle parter.
Noen ønsker også å involvere kunder bredt til testing av kundeopplevelser og opplevd verdi av produktene og tjenestene sine, for eksempel med kundepaneler, brukertesting og undersøkelser. De har da behov for å finne kunder som er åpne for dette, og i noen tilfeller kan vi bidra til det.
Det vanligste er at startupen trenger å fylle på sin egen kunnskap om markedssegmentene de satser på, og da oppsøker de store selskaper med bransjekunnskap eller annen markedsinnsikt.
– Et selskap som Telia har mye innsikt og erfaringer om hvordan folk, bedrifter og offentlige myndigheter bruker teknologi, og da er det viktig å dele noen av disse erfaringene med startups som vil drives fremover sammen med kundene.

5. Startupen vil ha kapital for vekst

– Startups som trenger kapital for å vokse videre møter vi i alle stadier på reisen fra idé til lønnsom business. Mange tar kontakt med oss fordi de tenker at Telia er et stort selskap med mye kapital. Da prøver vi å forstå hva slags kapital de trenger: Trenger de egenkapital eller annen finansiering, og hvor stort er behovet?

Det er viktig for oss å være ærlige på at vi ikke tilfører såkornkapital eller opptrer som engelinvestor. Vi er heller ikke et alternativ til såkalt crowdfunding, der man ber familie og venner om bidrag.

– Vi yter derimot i noen tilfeller penger til spesifikke prosjekter som er relevante for våre kunder eller vårt sponsorarbeid. Da handler det om å bidra til finansiering av konkrete muligheter, ofte sammen med andre utvalgte partnere.
Vi har også gode erfaringer med finansiering av teknologisk utstyr, slik at en startup kan finansiere utstyr til store kundeprosjekter gjennom oss. Siden Telia er et teknologiselskap har vi gode forutsetninger for å finansiere slikt utstyr, på samme måte som andre er spesialister på finansiering av biler, møbler eller andre varer.
I konsernet har vi også Telia Venture, der vi investerer i teknologiselskaper med stort potensiale som har bevist at de kan skaffe seg kunder og inntekter.

TREDJE FASE: SKALERING AV SELSKAPET
6. Startupen ønsker kommersielt partnerskap

– Disse selskapene tar kontakt når de er klare for å skalere opp. De har en forretningsmodell de er trygge på, produkter og tjenester som de vet fungerer og de første kundene har gitt tommel opp. Nå skal de rigge for vekst, eller så har de allerede gjort en del rigging og skal vokse raskt! Det er tydelig for dem hva slags markedsmuligheter de skal utnytte, hvem som er kunden og hva markedet består av.

Disse går til etablerte selskaper som har relevante kunder innenfor markedsområdet eller som har en sammenlignbar forretningsmodell. De ønsker gjerne hjelp til markedsføring, råd om å komme i kontakt med utvalgte kunder eller tilgang til salgs- eller distribusjonskanalene våre. De har også behov for å bruke flere av Telias produkter og tjenester for å kunne gi kundene gode opplevelser samtidig som man internt kjenner på vekstsmertene.
Mange har kommet langt i planleggingen, og da er det lettere for oss å finne ut hvordan vi kan hjelpe. På dette stadiet er den gjensidige forpliktelsen sterkere, vi vet at vi utfyller hverandre og er trygge på at begge parter vil levere gode kundeopplevelser.

Heimdallpower og Lyse.jpg

Kraftovervåkingsselskapet Heimdall Power er nå i ferd med å å skalere opp. Her er daglig leder Brage Johansen (til v.) sammen med en av kundene, Terje Nevland fra Lyse.

Begge parter lærer

Kenny Hognestad forteller at det ikke er vanskelig å få Telias eksperter til hjelpe startup-bedrifter som er med i mentorprogrammet. De fleste av kollegene hans synes at det er både interessant og utviklende å hjelpe startups med en utfordring.

– De fleste av oss opplever at det er forfriskende å møte personer med nye tanker, pågangsmot og innsatsvilje. Vi lærer alltid noe nytt gjennom dialogen med startups, sier han.

Var denne siden nyttig?