ForsidenMagasinetStartupGjør læring mer gøy - hjelper elever over hele landet

Gjør læring mer gøy – hjelper elever over hele landet

Hva skal til for at elever løfter seg og opplever mestringsfølelse på skolen? Gründer og personlig lærer Tellef Tveit i Learnlink har knekt motivasjonskoden: Tilpasset læring via en ny plattform som har videochat, chat og delt online tavle. 

Barn med lav selvfølelse. Hull i kunnskapen. Lite forståelse for selve faget. Lite mestring – og lite læringsglede. Og på høyere klassetrinn også dårlige karakterer, og dermed i risikosonen for å droppe ut av videregående skole. 

Tellef Tveit så dette da han jobbet på skole under studiene. Var det ikke egentlig litt optimistisk å tro at nesten 30 personer skulle bli undervist på den samme måten samtidig, og at alle skulle ha utbytte av det? For det var sjeldent elevenes evner det stod på.

– Ingen lærer likt, og vi har prøvd å lage en tjeneste som følger opp dette. Der vi finner riktig lærer til hver elev og tilpasser undervisningen etter elevens behov, forklarer Tveit, som er en av de tre gründerne i Learnlink. 

LearnLink er en av de sju spennende selskapene som er med i mentorprogrammet Telia Startup. Så langt har Tellef Tveit og de andre personlige lærerne i Learnlink hjulpet over tusen norske elever: 

Utviklet egen digital plattform

Undervisningen foregår via videochat, chat og skjermdeling via en online tavle på en plattform en av de andre gründerne, Johannes Berggren, har utviklet. Han studerer informatikk og står bak store deler av teknologien som selskapet benytter seg av. 

Lærerne er toppstudenter fra landets beste universiteter. 

LearnLink Tellef Tveit gründer.jpg

– Learnlink kan hjelpe eleven uansett hvor de er, så lenge de har tilgang på nett. Den beste læreren sitter jo ikke nødvendigvis i nærheten, sier Tellef Tveit. 

– Vi ser det virker positivt inn at det ikke er så stor aldersforskjell mellom lærerne og elevene Det handler om å møte en som er litt kulere enn foreldre og lærer, men som samtidig kan sette gode mål og grenser. Ikke minst at vi møter elevene der de er, nemlig på nettet, forklarer Tellef. 

Tobias ble skolevinner

Tobias er en av elevene Tellef underviser. Han strevde med konsentrasjonen og gikk på tilrettelagt ungdomsskole, men ifølge mamma Tine Texmon er han egentlig en teoretisk gutt.Tobias selv var imidlertid tydelig på at han ønsket å komme inn på én spesiell videregående skole, men ble umotivert av læringsmiljøet der han gikk.  

– Vi ønsket ikke først og fremst å ta i bruk en personlig lærer for å heve karakterene, men rett og slett for å hjelpe Tobias med studieteknikk, struktur og teori. Forbedringen i karakterer kom som en bonus, forteller hun. 

Og den bonusen gjorde at Tobias fikk innfridd ønsket sitt om å ta allmenn studieretning på Foss videregående skole i Oslo, med T-matte i 1.klasse. Nå, i 2. klasse, tar han S-matte. 

– Det var og er hardt arbeid, med når du får det til er det veldig gøy, sier Tobias.

Foreldre som kontakter Learnlink har ofte barn som sliter med fag eller mangler mestringsfølelse i flere emner. 

– For å hjelpe disse jobber vi med studieteknikk, struktur, og med å tette kunnskapshull. Målet er at de skal henge med på det som skjer på skolen. Vi ser at motivasjonen kommer når eleven for første gang på flere år faktisk forstår hva de prater om i mattetimen på skolen, sier Tellef. 

Til dette arbeidet fungerer én til én-undervisning via Learnlink-plattformen godt: 

– Det gir meg mulighet til å fokusere på akkurat det jeg trenger å fokusere på. Det er også lettere å konsentrere seg, og lettere å spørre om det jeg lurer på. Jeg føler at jeg lærer mer, sier Tobias som ikke synes det er så stor forskjell mellom vanlig privatundervisning og undervisning på nettet.

– Det er jo fortsatt bare meg og læreren, og når undervisningen skjer på nett, sparer man en del tid, poengterer Tobias. 

LearnLink plattform.jpg

På skjermen deler læreren og eleven en tavle samtidig som de kan snakke med hverandre på videochat. 

Tellef forteller at de personlige lærerne i Learnlink ser pedagogiske fordeler med nettundervisning, samtidig som det også byr på fordeler for eleven: 

– Vi har for eksempel en elev som fortalte oss at undervisning hjemme var uaktuelt. Hun ville ikke ha en fremmed person hjem til seg! Med undervisning via nett slapp hun tenke på alt rundt; at hun måtte rydde rommet, sminke seg og være hjemme, forteller Tellef som tilføyer at det også forenkler at undervisningen kan skje alle steder der du har nett. 

Philip synes lekser er blitt gøy

LearnLink Philip.jpg

Philip synes han lærer veldig mye på ganske kort tid gjennom Learnlink og med Tellef som personlig lærer.

8-klassing Philip er en av tenåringene som synes læring er blitt mer gøy med en personlig lærer på nettet. Da familien flyttet hjem fra USA, var han litt språkforvirret. 

Mamma Marianne Riddervold forteller at han har gjort enorme fremskritt etter å ha jobbet med Tellef på Learnlink-plattformen. 

– Han lærer utrolig mye på kort tid, samtidig som han har det gøy. Å gjøre lekser har plutselig blitt en positiv ting, sier Marianne, som understreker at de som foreldre selvsagt følger opp de øvrige fagene. 

LearnLink Marianne Riddervold og Philip.jpg

Mamma Marianne Riddervold forteller at det nettbaserte undervisningsopplegget til Learnlink gir sønnen effektiv læring på en positiv måte.

– Vi er dessverre ikke like kule og morsomme, så det er riktignok ikke fullt så populært. Men en personlig lærer gjør i alle fall at vi får det til å gå rundt og at han holder motivasjonen oppe, utdyper hun. 

– Blir ikke forstyrret 

Philip selv synes han lærer mye lurt av Tellef. 

– Vi øver på prøver og ser på stoffet jeg skal ha uka etter, så jeg er litt forberedt. Og så lærer han meg viktige regler i for eksempel norsk og matte, og triks til hvordan jeg skal løse oppgaver. Han er veldig nøyaktig, så jeg alltid alle svar riktig. Og så er han morsom, fastslår eleven, som synes det er topp at undervisningen foregår på nett. 

–Jeg bruker headset, så da blir jeg ikke forstyrret av noe rundt.  Den nettgreia at vi ser hverandre og bruker tavla sammen funker bra, forklarer Philip. 

Nettopp det nettbaserte gjør oppfølgingen enkel og naturlig, mener Tellef. 

LearnLink unge gründere.jpg

Det er en ung gjeng som står bak Learnlink, ingen er eldre enn 26 år. Ambisjonene er derimot høye; å bidra til å minske frafallet i skolen. Fra venstre: Jonas Hyllseth Ryen, Emma Eriksson, Johannes Berggren, Aleksander Røe Strømshoved, Sigrid Skjønsberg og Tellef Tveit.  

– Vi sender gjerne en melding eller tar en kjapp siste oppmuntringsprat med elevene om de er nervøse før prøver. Alle har jo mobil, avslutter han. 

Fakta: Learnlink


Etablert i 2016 av Jonas Ryen, Tellef Tveit, og Johannes Berggren mens de ennå studerte. Øvrig team: Aleksander Røe Strømshoved, Sigrid Skjønsberg, Elena Snellingen, Emma Eriksson

  • Tilbyr tilrettelagt undervisning fra en personlig lærer vie en egenutviklet plattform som bruker videochat, chat og delt online tavle. På plattformen kartlegges også elevens behov og progresjon måles slik at man kan sikre at hver enkelt elev opplever fremgang. 
  • Følger 300 elever over hele landet. Kontorer ved Bislett i Oslo. 
  • 150 unge lærere som enten er nyutdannet eller fortsatt studerer ved landets største universitet. 
  • Vant Angel Challenges første investorprogram for kreativ næring.
  • www.learnlink.no

Learnlink er en de sju startupselskapene som er med i mentorprogrammet Telia Startup. 

Imponert over engasjementet og drivkraften i Learnlink? Følg alle våre startups!

 

 

 

Var denne siden nyttig?