Telia vant pris for beste kundeservice i bransjekategorien mobil. Kundebehandlere Magnus Holst og Sigfred Storstrand opplever prisen som en bekreftelse på at de hjelper kundene på en god måte.
Magnus Holst og Sigfred Storstrand opplever prisen som en bekreftelse på at de hjelper kundene på en god måte.

Hurra! Telia er best på kundeservice

Å gi god hjelp til alle som tar kontakt. Å snu et problem til en positiv situasjon. Å få et smil til å smitte gjennom telefonrøret. Kundebehandlernes helhjertede innsats er nå kronet med Kundeserviceprisen i bransjekategorien mobil!

– Etter all innsatsen vi har nedlagt det siste året, er det sinnssykt gøy å vinne denne prisen. Jeg er stolt av å være en av gjengen, sier kundebehandler Sigfred Storstrand. 

Kundeserviceprisen er en årlig kåring i regi av Confex og SeeYou, der 143 kundesentre blir blindtestet. Det betyr at kundebehandlerne ikke vet når de blir testet og må være på sitt aller beste hele tiden.

Hvert kundesenter blir dessuten kontaktet hele 25 ganger og via alle kanaler, fra kontaktskjema og epost til chat og telefon. Testpersonen vurderer blant annet hvordan henvendelsen blir mottatt, kundebehandlerens løsning, ventetid, avslutning og totalinntrykk. 

Den som vinner, skårer høyest på alle områdene. I år leverte Telias kundesenter til gull. 

Nye utfordringer hver dag

For Storstrand på kundesenteret er det mange små øyeblikk å glede seg over. 

– Det er en god følelse når vi fikser det som for oss virker så lite, som en PUK-kode eller en fakturautsettelse, og kunden gir utrykk for at hele dagen deres er reddet. Dessuten er det alltid tilfredsstillende å merke at smilet smitter gjennom telefonrøret, sier Storsand, som understreker at man aldri blir utlært i denne jobben. 

– Dessuten er det alltid tilfredsstillende å merke at smilet smitter gjennom telefonrøret.

Sigfred Storstrand, kundebehandler Telia

– Hver dag møter man en ny utfordring – det er noe av det beste med denne jobben. 

SIM, PIN og PUK

Gjengangerne for kundebehandlerne er henvendelser om faktura, sammen med spørsmål SIM, PIN og PUK, registrering av kontantkort og mobile bredbåndspakker. 

– Nå som sommeren nærmer seg, er det også mange som er i gang med planleggingen av årets sommerferie. Da tar de gjerne kontakt med oss for å sjekke priser og få tips til hvordan de kan unngå overraskelser på sin faktura, sier kundebehandler Magnus Holst. 

Også han synes det er stas å vinne en slik pris. 

– Det er en bekreftelse på at vi gjør noe riktig. 

Tidenes mest takknemlige kunde?

Det er særlig én henvendelse Holst ikke kommer til å glemme: 

En eldre kvinne var på vei til Trondheim for å feire at det var 60 år siden de var ferdige på skolen. Uheldigvis hadde SIM-kortet i telefonen hennes røket, og hun fikk ikke tak i sine gamle skolekamerater eller gitt statusoppdateringer til de som satt hjemme og lurte på hvordan turen gikk.

Dette var like før stengetid, og kvinnen var ikke så god til bens at hun kunne ta en tur innom en av Telia-butikkene. Til alt hell bodde hun på et hotell rett ved kundesenteret. Magnus Holst avtalte derfor å møte henne i resepsjonen med et SIM-kort etter at arbeidsdagen var over.

– Jeg tok med en kollega innom hotellet der vi møtte en smørblid, eldre frue som ventet på oss med kaffe og kaker. Vi aktiverte SIM-kortet og endte med å prate med henne i godt over en time. Slik takknemlighet har jeg ikke opplevd mange ganger! 

Kristian Vogt kunderservicedirektør i Telia med diplom.

En stolt kundeservicedirektør Kristian Vogt mottok prisen under Call Center-dagene.

Beinhardt arbeid bak

Telia Norges merkevarer har mottatt flere premier de siste årene for arbeidet de gjør for kunder. Dette er heller ikke årets første pris. Allerede i januar kunne OneCall innkassere kundeserviceprisen til Kantar, TNS og Tekna. 

Kundeservicedirektør Kristian Vogt i Telia Norge forteller at de bruker mye tid på kursing, veiledning og evaluering av måten de jobber på. Bak prisen ligger beinhardt arbeid.

– Den aller viktigste årsaken til at vi vant, er likevel at vi har så mange flinke og fine folk som oppriktig bryr seg, som strekker seg og hjelper kunden på kundens betingelser, sier Vogt. 

Han poengterer at de konkurrerer i et marked der produktene og tjenestene er nokså like. Kundebehandlingen er derfor et område der det går an å skille seg ut positivt. 

– Vi setter stor pris på kundene våre, de gjør jobben vår interessant. Derfor ønsker vi også å kunne hjelpe dem når de trenger det. Det skal være enkelt å være kunde hos Telia, fastslår kundeservicedirektøren. 

Var denne siden nyttig?