I forbindelse med koronaviruset oppfordres det til økt bruk av hjemmekontor. Her får du gode råd til hvordan du kan jobbe effektivt og smart hjemmefra.

6 råd til deg som har hjemmekontor

I forbindelse med koronaviruset oppfordres det til økt bruk av hjemmekontor. Her får du gode råd til hvordan du kan jobbe effektivt og smart hjemmefra.

Det kan virke forlokkende å slippe pendlingen frem og tilbake til jobb og den sure kaffen i kantina. Likevel er det mange som ikke synes hjemmekontor er noe særlig.

Noen savner den dagligdagse praten med kollegaer, mens andre kanskje blir hakket mer ufokusert når de jobber hjemmefra. Dersom du kjenner deg igjen, kan disse seks rådene være nyttig for å holde fokuset, og være oppdatert på det som skjer på arbeidsplassen.

1. Oppretthold gode rutiner 

Regel nummer én er å ikke la rutinene skli ut, selv om du jobber hjemmefra. Derfor bør du stå opp til samme tid som vanlig, og holde deg til de samme arbeidstidene som du vanligvis ville gjort.

Det er også lurt å spise lunsj til faste tidspunkter og ignorere trangen til alle mulige distraksjoner som kan dukke opp. Selv om du har hjemmekontor, og dermed muligheten til å få unna praktiske gjøremål eller slappe av litt mer, er en god regel å vente med både husarbeidet og TV-tittingen til arbeidsdagen er omme. 

2. Arranger videomøter

Hjemmekontor_tipsograd_fra_telia.jpgÅ holde videomøter er enkelt og veldig smart når mange har hjemmekontor samtidig. 

 

Tjenester som Skype er et supert alternativ for å unngå fysiske møter.

Skype er for mange førstevalget når man har hjemmekontor, er gratis, og lar deg både arrangere videomøter og chatte med kollegaer. 

3. Bruk skytjenester for fildeling

Når mange holder seg til hjemmekontor, er det lett å føle at man mister oversikten over hva kollegaene eller medarbeiderne jobber med. 

Dersom virksomheten du jobber i ikke bruker skytjenester, er tiden inne nå! Opprett en Dropbox for bedrifter, og benytt deg av gratistjenester som Google Docs. Da kan flere jobbe i samme dokument. I tillegg har alle tilgang til det samme, uansett hvor de befinner seg. 

4. Ring til flere samtidig

Hjemmekontor_tipsograd_telia.jpgDet er lett å arrangere gruppesamtaler når både du og kollegaene dine har hjemmekontor.

 

Å linke flere telefonsamtaler sammen er enklere enn du kanskje skulle tro! Hangouts er en genial tjeneste som tillater gruppesamtaler med opptil 150 personer.

Slik går du frem for å bruke Hangouts:

  • På datamaskinen din går du til hangouts.google.com.
  • Deretter klikker du på «ny samtale» og så «ny gruppe».
  • Skriv inn navn, telefonnummer eller e-postadresse til dem du ønsker å legge til i samtalen.
  • Klikk på «anrop» for å startegruppesamtalen.  

Dersom du ønsker å ringe flere samtidig fra iPhone gjør du dette:

  • Ring til en av personene som skal være med i samtalen.
  • Når personen du ringer til tar telefon, trykker du på «legg til samtale». Her får du opp oversikt over kontaktene dine og kan velge hvem som skal inkluderes i samtalen. 
  • Når person nummer to godtar samtalen trykker du på «slå sammen samtaler».

5. Morsomme apper for barna

Alle som har barn vet at hjemmekontor + barn ikke alltid er en like god kombinasjon. Likevel må det noen ganger til. Da er gode apper en enkel måte å holde de minste aktivisert i noen timer, slik at du får noen timers arbeidsro.

Det finnes massevis av apper som lærer barna nyttige ting og underholder dem samtidig. Her er noen av våre favorittapper til de minste

6. Sett opp et ekstra nettverk

Er nettverket ditt tregt? Da kan det være lurt å sette opp et mobilt bredbånd gjennom en 4G-ruter.

Mobilt Bredbånd-ruterne er superenkle å sette opp selv, og lar deg koble opp opptil 20 enheter samtidig, uten at det går utover det lynraske 4G-nettet. Med den minste ruteren, som er på størrelse med en smarttelefon, kan du være online akkurat når det passer deg. I tillegg har den 24 timers batteritid. Praktisk og enkelt!

 

Var denne siden nyttig?