Telia Startup på besøk hos Learn Link.
PÅ BESØK: Kenny Hognestad fra Telia besøker Learn Link. Her møter han Johannes Berggren, teknisk sjef, Ingar Ulltveit-Moe, salgsleder, og Ingar Jonas Keim, utvikler.

Slik fikk gründerne den nødvendige drahjelpen

Telia Startup gir nytenkende gründerbedrifter mentorene de trenger. LearnLink ble loset trygt gjennom et kaotisk 2020 – og opplever nå en eventyrlig vekst. Er det din tur nå? 

At gründertilværelsen krever hard jobbing og byr på både opp- og nedturer, er noe de fleste startup-bedrifter kan nikke gjenkjennende til. Da er et godt nettverk gull verdt – og når det butter som mest, kan gode mentorer være avgjørende for om bedriften vinner eller forsvinner.

Når noe så uforutsett som en verdensomspennende pandemi setter hverdagen på hodet, blir det desto viktigere.

Fikk coaching og synlighet

For gründerbedriften LearnLink, som tilbyr tilrettelagt undervisning på nett, gjorde den plutselige hjemmeskolen at 2000 lærere tok i bruk verktøyet deres over natta. Gründerne ble nødt til å kaste seg rundt og utvide tjenesten – og det krevde kompetanse de ikke selv satt på. Heldigvis var de en del av mentorprogrammet Telia Startup, noe som ga dem kort vei til uvurderlig hjelp.

– Vi fikk mye coaching og veiledning, og Telia var veldig flinke til å sette oss i kontakt med de riktige folkene med den riktige kompetansen – enten det gjaldt forretningsutvikling eller produktutvikling. Vi hadde mange workshops, noe som var veldig nyttig og verdifullt, fastslår daglig leder Jonas Hyllseth Ryen, én av gründerne bak den nyskapende utdanningsbedriften.

Telia_Learnlink_1_600x400.jpg

SIKTER MOT HIMMELEN: LearnLink har store ambisjoner og har satt pris på støtten fra Telia gjennom et turbulent år. Fra venstre: Ingar Ulltveit-Moe, salgsleder, Kenny Hognestad fra Telia og Tellef Tveit, partneransvarlig.

Rundt én gang i måneden møtte bedriften nøye utvalgte mentorer som kunne hjelpe dem i riktig retning gjennom et svært utfordrende pandemiår.

– Selv om vi så en voldsom vekst i digital utdanning, var det en veldig ustabil og uforutsigbar situasjon. Plutselig var det hjemmeskole. Plutselig ble eksamener avlyst. Samtidig var mange av studentene i karantene, slik at vi måtte legge inn nye tiltak for å motivere dem. Som helhet synes jeg vi klarte oss fint – vi har hjulpet dobbelt så mange barn og gjorde noen riktige grep, og fikk gode tilbakemeldinger fra skolene, elevene og studentene. Telia Startup var en viktig driver for oss gjennom et turbulent år, oppsummerer Ryen.

I tillegg har deltakelsen i mentorprogrammet gitt dem kjærkommen PR.

– Telia Startup har hjulpet oss med å bli mer synlige i nyhetsbildet, med artikler både i Telias egne kanaler og i eksterne medier. Det har gjort at vi har kunnet nå ut til barn som vanligvis ikke hadde funnet vår løsning. Til nå har vi hjulpet over 3500 barn i hele Norge med å få læringsgleden tilbake, forteller Ryen.

teliastartup-learnlink-mote-jonas-600.jpg

GOD STEMNING: Pilene peker oppover for daglig leder Jonas Hyllseth Ryen (til venstre) og resten av LearnLink. 

Satser på koding og matte

Når bedriften har vært så tett knyttet opp mot skoleåret, har imidlertid utfordringen vært at inntektene også har tatt en pause når elevene har ferie. Det har de nå funnet en løsning på – ved å få med selskapet CodeAndGo på laget. Nå arrangerer LearnLink digitale og fysiske kodekurs gjennom hele året, der de tenner kodegnisten hos barn ved hjelp av interaktiv og spillbasert læring.

– Koding er blitt en del av læreplanen, men mange skoler har ennå ikke kommet i gang med det. Vi ønsker å ha et tilbud for disse. 500 barn har allerede deltatt på kodekursene våre i år, og vi fortsetter kursene utover høsten. Dette har fått en skikkelig boom og blir en stor satsing framover, forteller en entusiastisk gründer.

Telia Startup

TAKKNEMLIG: Jonas Hyllseth Ryen har sparret mye med Telia gjennom samarbeidet.  

LearnLink teller nå 14 ansatte og har knyttet til seg 200 studenter som jobber som digitale lærere. De fortsetter også med digital én-til-én undervisning, hvor de ser en særlig stor etterspørsel etter tilpasset matteundervisning.

– Matte og koding går hånd i hånd og har til felles at de er håndfaste og handler om problemløsing. Det gjør at det er veldig gøy å få til – og desto kjipere når man ikke får det til. Hvis man kombinerer mestringsfølelse med spill og utforsking, skaper man mye positive følelser, konstaterer Ryen.

Og selv om bedriften nå er en del av Telia Startups alumnigjeng, betyr det slett ikke at tilgangen til mentorer er stengt.

– Vi får fortsatt nyttig hjelp fra Telia og har for eksempel nylig fått råd rundt merkevarebygging, forteller han.

Bygger nettilgang landet rundt

Kenny Hognestad, kontaktperson for Telia Startup, er imponert over LearnLinks engasjement – og over hvor tilpasningsdyktige og smidige de har vist seg å være gjennom et krevende år.

– LearnLink brenner for å hjelpe barn og ungdom over hele landet med å bli mer motivert og oppnå bedre faglig utvikling i skolearbeidet. De bruker teknologiplattformen sin til å knytte sammen mennesker som er dyktige til å lære bort, med barn og ungdom som er åpne for å lære mer. Vi heier på det læringsfokuset og delingskulturen som de står for. I tillegg jobber Telia med å bygge mobilnett og datanett rundt omkring i landet, slik at barn og ungdom får den tilgangen til internett de trenger for å lære mer og bedre, uansett hvor de bor, sier Hognestad.

Telia_Learnlink_2_600x400.jpg

INSPIRERT: Kenny Hognestad fra Telia synes det er spennende å komme ut og besøke startups som LearnLink — og mener Telia også har mye å lære fra gründerne.

Learnlink har også engasjert seg for barn og ungdom med spesielle utfordringer.

– Det har gjort samarbeidet ekstra positivt, siden Telia har mangfold som et satsingsområde. Sammen har vi blant annet deltatt på arrangement hos studentorganisasjonen Start NTNU, og også bidratt til et sommerskoleprosjekt sammen, forteller Hognestad.

Nå kan bedriften din søke

Siden Telia Startup så dagens lys sommeren 2019, har 17 bedrifter deltatt i mentorprogrammet. Nå er det igjen åpent for søknader.

Målet med Telia Startup er å bidra til at smarte ideer kan blomstre.

– Vi ønsker å støtte nytenkende startups som vil gjøre en forskjell, og som vil skape verdi for samfunnet ved hjelp av kommunikasjonsteknologi. Telia kan dele både nettverk og kompetanse – og gi tilgang til testmiljøer vi har på huset, sier Hognestad.

De nytenkende gründerbedriftene har på sin side egenskaper som er interessante for Telia.
– Det er viktig for oss å utvikle oss kontinuerlig og utforske mulighetene innen kommunikasjonsteknologi for å skape nye og bedre løsninger. En startup har i tillegg en iboende hastighet i seg som en stor organisasjon ikke alltid har, og vi kan derfor lære mye av hverandre, understreker han.

 

 

Dette sier andre bedrifter om Telia Startup:

"Hjulpet oss med å spisse budskapet vårt og skaffe medieoppmerksomhet"

Joar Harkestad, Hark Technologies
Joar Harkestad, grunder i Hark Technologies
VERDIFULLT: Gründer Joar Harkestad er takknemlig over alt selskapet har fått ut av mentorprogrammet til Telia.

Hvem: Hark Technologies 

Hva: Har utviklet en enhet som plugges inn i strømmåleren din og henter ut strømdataene i sanntid. Slik kan du redusere utgiftene ved å bruke strøm på det mest gunstige tidspunktet.

Telia Startup-kull: 2021

– Telia-samarbeidet har gitt oss mer enn bare tilgang på teknologi og infrastruktur. De har hjulpet oss med å spisse budskapet vårt og skaffe medieoppmerksomhet – og de har bidratt med gode innspill til retningen på selskapet framover. I løpet av det siste året har vi økt antall ansatte og gått fra pilotprosjekter til flere storskala kommersielle lanseringer med kunder. Dette har ført til en mangedobling av omsetningen og store løft på den kommersielle og tekniske siden, forteller gründer Joar Harkestad.

 

 

Fortsatt ringer vi dem hvis det er noe vi trenger hjelp til – Telia stiller opp og får tak i de riktige kontaktene.

Kjetil Meisal, Onio
Kjetil Meisal i Onio
STOR SUKSESS: Onio-gründeren Kjetil Meisal forteller om en eventyrlig reise for selskapet.

Hvem: Onio

Hva: Har utviklet batteriløse IoT-chipper som kan plasseres i ulike gjenstander og gjøre dem smarte.

Telia Startup-kull: 2020

– Gjennom Telia Startup ble vi synlige og fikk gode råd, noe som var veldig verdifullt. Fortsatt ringer vi dem hvis det er noe vi trenger hjelp til – Telia stiller opp og får tak i de riktige kontaktene. Da vi først ble med i mentorprogrammet, var det med et egenutviklet termometer som festes på kroppen som et plaster. Vi endret imidlertid strategi underveis og bestemte oss for heller å satse på kjerneteknologien i plasteret: batteriløse IoT-chipper, som kan plasseres i alt fra klær til betong. Det gjør at man slipper store mengder batteriavfall, og markedet er enormt. I 2020 fikk vi 7 millioner euro i EU-midler, i tillegg til 27 millioner kroner gjennom Skattefunn-ordningen og tilskudd fra Innovasjon Norge. Vi opplever nå stor pågang også fra private investorer. Nå jobber vi med flere konkrete produkter med store kunder og har 2000 kunder på venteliste – så vi er i en luksussituasjon. Vi jobber også med å ansette flere og forbereder oss på å starte stor produksjon og skalere opp både i Norge og internasjonalt, forteller gründer Kjetil Meisal.

 

 

Vi fikk konkrete tekniske innspill på mobilløsningen vår.

Brage Johansen, Heimdall Power
Brage Johansen  i Heimdall Power
TAKKNEMLIG: Brage Johansen fra Heimdall Power mener selskapet har hatt glede av mentorprogrammet på alt fra tekniske løsninger til PR.

Hvem: Heimdall Power

Hva: Har utviklet en sensor som monteres på kraftlinjene. Den gjør at strømselskapene kan hente ut verdifull data om vedlikehold og om kapasiteten i nettet.

Telia Startup-kull: 2019

– Vi satte stor pris på å få være med i Telia Startup, og vi har anbefalt programmet varmt til andre bedrifter. Telia Startup gjorde at vi fikk delta i verdifulle workshops om IoT og kommunikasjonsteknologi, hvor vi fikk konkrete tekniske innspill på mobilløsningen vår. I tillegg ga Telia oss en boost når det gjelder publisitet og profilering. Både artiklene og filmene som ble laget, har vært verdifulle i kommunikasjonen vår med interessenter i samfunnet. Heimdall Power er nå til stede i flere europeiske land og har signert kontrakter med enda flere kunder. Løsningen vår er global, og vi kjører nå med full fart mot det globale markedet, forteller gründer Brage Johansen.

Var denne siden nyttig?