Område dekket med gress og solceller, sett ovenfra.

Reisen til null

Vi må gå fra ord til handling og bidra til et samfunn vi stolt kan overlate til neste generasjon

Innen 2030 skal vi halvere klimagassutslippene i hele verdikjeden og ha null avfall fra egen drift, inkludert vårt nettverk. Innen 2040 forplikter vi oss til netto nullutslipp i hele verdikjeden. Våre mål er validert av Science Based Targets initiative.

Begrense utslipp og avfall

Bruk av mobil, internett og TV er ikke så langt oppe i bevisstheten når det kommer til klimagassutslipp, men å bygge og vedlikeholde over 20 000 km med høyhastighets infrastruktur og håndtere nærmere 3 millioner privat- og bedriftskunder har et avtrykk.

SBTI logoRundt 90 % av utslippene våre kommer fra leverandørleddet, og derfor stiller vi også høye krav til våre leverandører og samarbeidspartnere. Å jobbe tett med disse for å sikre reduksjoner i klimagassutslipp er derfor nøkkelen til å nå våre mål.

I innkjøpsprosessen vurderer vi leverandørenes modenhet for klimahåndtering, slik at vi kan belønne de beste aktørene og påvirke de andre. Vi jobber aktivt med å påvirke og oppmuntre leverandørene våre til å sette vitenskapsbaserte mål.

Innen 2030 skal vi ha null avfall, som betyr at vi ikke skal sende noe avfall til verken forbrenning eller deponi. Det inkluderer nettverket vårt. Derfor jobber vi målrettet med å sikre gjenbruk eller resirkulering av avfallet.

100 prosent fornybar strøm

Miljøvennlig basestasjon ved Trollstigen, en fin og solrik vinterdag.Siden 2020 har vi drevet nettverket vårt på 100 % fornybar strøm.

Basestasjonene våre sparer energi ved å gå i søvnmodus når de ikke er i bruk, og batteriene i dem overvåkes, slik at vi ikke trenger å bytte dem før det faktisk trengs.

Dette er bare noen av tiltakene i egen drift som tar oss mot målene våre.

Les mer: Voldsom økning i datatrafikk, men strømbruk per terabyte nesten halvert | Telia Norge

5G-modernisering og tiltak som er gjort

  • Alle basestasjoner fått nytt nettverksutstyr. Det gamle har vi sendt til gjenbruk eller gjenvinning.
  • Hele 70 tonn brukt utstyr ble til overs. Vi har sendt 12 805 brukte utstyrsdeler til vår gjenbruks- og gjenvinningspartner TXO.
  • Gjennom sine produkter og tjenester forlenger TXO levetiden til telekomutstyr betydelig. Av dette har vi selv brukt 622 deler på nytt i nettverket vårt, 1723 deler er videresolgt, og mer enn 8000 deler er resirkulert.
  • Takket være gjenbruk er nå deler fra vårt nettverk i bruk i hele 35 ulike land. 
Les mer: 70 tonn brukt Telia-utstyr sendt til gjenbruk og resirkulering.

Sikre sirkularitet i verdikjeden

Vi arbeider for at utstyret vi bruker og distribuerer skal ha lengst mulig levetid, og at materialene blir gjenvunnet når det er utdatert:

  • I 2016 lanserte vi MobilPant. Slik får vi samlet inn, reparert og klargjort mobiltelefoner for nye eiere.
  • Først ut med salg av brukte telefoner var vårt datterselskap OneCall med «NestenNy» i 2018.
  • Telia lanserte «LikeFin» i 2020, og i 2023 kom Telia-eide Phonero med «SmartValg».

Like Fin – brukt mobiltelefon

Like fin, brukt mobiltelefon i miljøvennlig eskeI 2024 var 11 % av alle mobiltelefoner vi selger, brukte.

Gjenbrukte smarttelefoner, bredbåndsrutere og TV-dekodere har et lavere karbonavtrykk sammenlignet med nye enheter. Derfor har Telia som mål å øke andelen brukte smarttelefoner vi selger.

For rutere og TV-bokser hjemme hos kundene våre, maskinvare vi leverer til bedrifter og nettverksutstyret vårt, gjør vi det vi kan for å gjenbruke og resirkulere.

I tillegg har vi en rekke gode samarbeidspartnere som hjelper oss med det.

Tilrettelegge for et klimasmart samfunn

En robust og sikker infrastruktur er bærebjelken i det digitale samfunnet. IoT og 5G åpner for nyskapende løsninger for et mer bærekraftig samfunn. I Telia samarbeider vi med både nyetablerte og store bedrifter, gjennom å tilrettelegge for alt fra klimasmarte bygg til effektiv flåtestyring for å redusere transport.

Med innovative verktøy som Telia Crowd Insights, kan vi tilby anonymiserte bevegelsesmønstre til bruk for smartere byplanlegging og bedre kollektivtransport. 

Telia Startup

Skrivebord med papir, tusjer og lapper, hender som holder tusj og peker mot bordet. Kaffekopp.Mentorprogrammet Telia Startup tar hvert år nye gründerbedrifter under vingene. Premisset er at de på ulikt vis bidrar til å løse samfunnsutfordringer og bærekraftspørsmål.

Programmet er et godt eksempel på hvordan vi jobber i partnerskap for å skape bedre løsninger for fremtiden.

Les mer om Telia Startup

Her er noen eksempler på hvordan vi bidrar til klimasmarte tiltak i samfunnet:

Ung kvinne med mobil står i gaten i byen en tidlig høstdag eller sein sommerdag

Smart og utslippsfri kollektivtrafikk

Telia fortsetter å bidra til tryggere og mer bærekraftig kollektivtransport i Norge.

Strømmast og himmel med skyer i bakgrunnen

Bedre ressursfordeling i strømnettet

Heimdall Power bruker Telias IoT-teknologi og infrastruktur for å digitalisere strømnettet og muliggjøre det grønne skiftet.

Mann iført hjelm og arbeidsklær betjener fjernkontroll til en drone som inspiserer en byggeplass

Tryggere og mer effektive byggeplasser

Med 5G kan Droneverkstedet bruke droner til å fjerninspisere byggeplassen.

Miljøsertifisert med ISO 14001

Telia Norge ble sertifisert som Miljøfyrtårn allerede i 2011. Vi har siden det kontinuerlig jobbet med å utvikle vårt miljøarbeid, og i 2022 ble vi ISO-sertifisert innenfor miljøledelsessystemet 14001.

ISO 14001 er en internasjonal standard og omfatter blant annet krav om å redusere egen miljøpåvirkning, etterleve lover og regler på miljøområdet, samt aktiv involvering fra toppledelsen og gjennomgang av driften av uavhengige revisorer. Vi skal også stille strenge krav til våre leverandører.

I Telia er bærekraft forankret og godt integrert i vår forretningsstrategi, og vi er stolte over å ha oppnådd ISO-sertifiseringen. For deg som kunde betyr det trygghet og transparens: Miljøarbeidet skal gjennomsyre alt vi gjør.